Ačkoliv specializovaná firma Ulas, která měla transport na starosti, má s podobným stěhováním zkušenosti, nevyhnuly se akci potíže.
Již dříve firma rozebrala základ kaple z roku 1836, pak pod ni nasunula ocelovou konstrukci. Tu ve středu i se stavbou zvedl jeřáb a naložil ji na podvalník, který ji převezl na nové místo, kde byly připravené nové základy. Kvůli vysokému těžišti ale bylo nutné kapli ještě dodatečně zajistit dalšími železnými prvky. Na silnici I/36 platila kvůli přesunu několik hodin částečná uzavírka s kyvadlově řízeným provozem. Během nakládání se v místě vytvořila kolona vozidel, protože podvalník zabral druhý jízdní pruh.
„Při každém stěhování se uvázání řeší až na místě, když přijede jeřáb. Přidali jsme dvě výztuhy a pak už to bylo bez problémů. Kaplička ve finále vážila přesně 25 tun,“ řekl René Růžička z firmy Ulas. Úspěšné usazení kapličky na novém místě ocenily potleskem desítky přihlížejících.
Nově stojí v klidnější a přístupnější lokalitě asi o 1,5 kilometru blíže k vesnici, kde je pomník sedmileté války a pomníčky lidí, kteří tam zahynuli při nehodách. Rostou tam čtyři lípy, další stromy tam obec vysadí. Kvůli stavbě dálničního přivaděče se musely pokácet dřeviny, náhradní výsadba by mohla být u kapličky,
Přesun vyjde téměř na milion korun, platí jej obec, která vyhlásila i veřejnou sbírku, a z větší části Pardubický kraj. Horní Ředice nejdříve žádaly o peníze Ředitelství silnic a dálnic, to ale odmítlo, protože kaplička nestojí v cestě dálničního přivaděče Časy – Holice, ale u komunikace. Obec se obávala, že kvůli automobilové dopravě bude ke kapli obtížný přístup, ta zchátrá a postupně zanikne.
Zdroj: ČTK