Karlovarskému kraji hrozí ztráta obří dotace a rozpad vládnoucí koalice

24.11.2021
Roman Kořinek

Velké zklamání nad průběhem a rozhodnutím rady Karlovarského kraje vyjádřil neuvolněný člen zastupitelstva Karlovarského kraje a poslanec Parlamentu ČR Jan Bureš (ODS). Bývalý první náměstek kraje má na starosti oblast dopravy, kde došlo ve vedení kraje k zásadnímu rozporu. Podle vyjádření poslance dokonce mezi jednotlivými koaličními politickými subjekty probíhá takzvané smírčí řízení a vůbec není jasné, zda bude vládnoucí koalice pokračovat.

„Smírčí nebo dohadovací řízení stále probíhá a já v tuto chvíli nemohu vyloučit žádné varianty. Předpokládám však, že se dohodneme, i když vím, že nebylo splněno to, co bylo slíbeno. Rozpad koalice ale nevylučuji,“ komentoval dění uplynulých dní Jan Bureš. Zajímavé je, že zatímco poslanec parlamentu upozorňuje na neshody v koalici, hejtman kraje Petr Kulhánek (STAN) a radní Pavel Čekan (HNHRM) jeho slova popírají a odmítají. „Žádné smírčí řízení neprobíhá. Rada kraje zrušila zakázku na nákup autobusů, ale to nemá žádné dopady do koalice,“ tvrdil včera hejtman a jeho radní.

Problémem napjaté atmosféry ve vedení kraje je zakázka na nákup autobusů, kterou právě Jan Bureš připravoval a zajišťoval i průběh vypsaného výběrového řízení. To mu ale jeho koaliční kolegové shodili ze stolu a zrušili. Jedná se přitom o velmi zásadní zakázku, která je podpořena dotací ve výši šesti set milionů korun. „Jedná se o historicky největší dotaci, kterou Karlovarský kraj získal a nám reálně hrozí, že o tyto peníze přijdeme. Přitom jsme měli vyhlášené výběrové řízení, přihlášeného dodavatele a navíc celý průběh jeho výběru nebyl nijak problematický,“ vysvětluje poslanec.

Do výběrového řízení se přihlásilo konsorcium dvou firem a nabízelo jak dodávku 109 malých, tak 61 středních autobusů. K tomu firma nabízela takzvaný full servis, tedy zajištění průběžných oprav a servisu vozidel včetně přistavení náhradních vozů v případě nutnosti dodržení dopravní obslužnosti. Za dodávku autobusů a popsané služby měl kraj během deseti let zaplatit zhruba 1,8 miliardy korun. „Z této částky je ale zmíněných šest set milionů korun dotace. Jednalo se o autobusy na CNG, s ekologicky šetrným provozem. Bohužel vedení kraje s tímto nesouhlasí, smetlo výběrové řízení ze stolu a to i přes skutečnost, že se nám podařilo vyjednat slevu na zmíněný full servis, který byl nejproblematičtějším bodem jednání rady kraje, a bylo dohodnuto, že v případě zajištění slevy, bude výběrové řízení radou posvěceno,“ dodal Jan Bureš.

Karlovarský kraj je ve velmi složité situaci. Musí zajistit obnovu vozového parku do roku 2024, ale dotaci může čerpat pouze do poloviny rou 2023. Pokud ji nevyčerpá, zaplatí nákup vozidel ze svého rozpočtu. Výroba autobusů přitom trvá zhruba patnáct měsíců a tak se kraj dostává do velkého časového presu. „Musíme co nejrychleji vyhlásit nové výběrové řízení a snažit se vše stihnout. Věříme, že to zvládneme a pokud ne, tak sice přijdeme o dotaci, ale obměnu vozového parku bychom měli zvládnout na základě smluv s dopravci,“ vysvětluje hejtman s tím, že v případě komplikací s výběrovým řízením by ale autobusy nekupoval kraj, ale sami dopravci. Tam ale kraj ztratí možnost ovlivnit, zda budou ekologicky šetrné nebo ne a nákup vozidel stejně dopravcům v konečném důsledku uhradí. „Myslíme si, že dokážeme vše zajistit levněji a navíc ekologický rozdíl mezi posledními modely naftových motorů a motorů na CNG není tak markantní,“ dodal Petr Kulhánek.

Kraj tedy nyní připraví opakované výběrové řízení a bude čekat, zda se do něj někdo přihlásí. Způsob obnovy vozového parku dopravní obslužnosti je v případě nejmenšího kraje České republiky v tom, že autobusy nakoupí kraj, který je následně pronajme dopravcům. I proto bylo v předmětu zakázky zajištění takzvaného full servisu, aby se ani jedna strana nemusela starat o opravy a servis a vše zajišťoval po celých deset let dodavatel autobusů.

„Je to stejné, jako když si firma bere vozidlo na operativní leasing. Jsem přesvědčen o tom, že cesta, kterou jsem připravil, ušetří Karlovarskému kraji zhruba tři sta milionů korun,“ uzavírá Jan Bureš a připomíná skutečnost, že nabízených šest set milionů dotačních korun je pro kraj opravdu zajímavá a jedinečná příležitost, kterou by si neměl nechat ujít.

Zdroj: vz

 

 


Témata:

Nepřehlédněte