• nezarazene
  • Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • Knedlík v české gastronomii zažívá comeback. Zásluhu na tom má i firma Knedlíky Láznička

    30.11.2023
    Redakce

    Vášeň pro vaření se stala Petru Kosinerovi doslova osudová.

    Provází ho celý život a je nedílnou součástí jeho profesní dráhy. Kuchařského řemesla se ujal nejen v tuzemsku, ale také v zahraničí. A před více než 11 lety stál společně s investorem Vladimírem Zikmundou u zrodu české firmy Knedlíky Láznička, která ve svém oboru udává tón. Vsadili na kvalitu, ale cesta k srdci zákazníků lehká nebyla. Poctivé řemeslo a vybrané regionální suroviny mají svou cenu. Naštěstí to ale Češi brzy poznali a dali ručně vyráběným poctivým knedlíkům od Lázničky šanci. Nakonec o tom vypovídá i úctyhodných 33 ocenění v soutěži Česká chuťovka a Dětská chuťovka, které knedlíky věhlasného výrobce sesbíraly. Letos k nim ale přibylo ještě jedno speciální. Petr Kosiner, šéfkuchař firmy, byl zvolen Rytířem české chuti.

    Knedlíková cesta, která vedla k renesanci zatracované přílohy

    Společnost Knedlíky Láznička, která na trh vstoupila v roce 2012, se zasloužila o renesanci tradiční přílohy, která vždy patřila a patří na český stůl. V době vzniku firmy ale byly knedlíky považovány za cosi nemoderního, nezdravého a nedobrého. Přispěla tomu tehdejší nevalná kvalita tohoto zboží, které bylo k dostání v maloobchodní síti. A o mnoho lepší to nebylo ani v restauracích. Ale to se šéfkuchař Petr Kosiner společně s investorem Vladimírem Zikmundou rozhodli změnit.

    Už jako dítě Petr Kosiner nakukoval nadšeně pod ruce babice, když knedlíky připravovala. Z rodiny si odnesl cenné dědictví receptur i cit pro přípravu. Nebál se experimentovat a objevovat nové chutě i vylepšovat stávající postupy. A nechtěl si to nechat pro sebe, což vyústilo ve zrod značky Knedlíky Láznička. V roli šéfkuchaře se společně se spolumajitelem Vladimírem Zikmundou pustili do nelehké práce – změnit názor Čechů na přílohu, jíž se díky jejich aktivitám už opět začíná dostávat zasloužené úcty a pozornosti.

    „Zpočátku to neměly Knedlíky Láznička lehké, protože se zákazníci zdráhali přijmout fakt, že kvalita má svou cenu. Když ale ochutnali, mezi svými blízkými a přáteli začali svou pozitivní zkušenost s oblíbenou nejen nedělní přílohou sdílet. Zákazníků přibývalo a dnes se bez Knedlíků Láznička neobejde řada domácností ani gastro provozů či cateringových společností,“ popisuje Petr Kosiner.

    Nejvíce stále frčí klasické přílohové knedlíky – bramborový a houskový, ale díky invenci a zručnosti Petra Kosinera i citu pro obchod a marketing Vladimíra Zikmundy český národ opět objevil také zapomenuté poklady zámecké a historické kuchyně a začal se seznamovat i s moderní interpretací knedlíků, které lze směle zařadit do kategorie

    současné zdravé výživy. Příkladem prvního může být svatební knedlík, posvícenský knedlík, perníkový šachovnicový knedlík nebo třeba martinský houskový knedlík. Druhé kategorii vládnou třeba dýňové nočky, květákové šušle, rýžové knedlíčky se zeleninou nebo ty cizrnové.

    Kam na knedlíky od Lázničky

    Knedlíky Láznička většinu své produkce prodává B2B. „Do nástupu pandemie byly dominantními odběrateli restaurace. Poté se situace obrátila a prostřednictvím Rohlík.cz se Knedlíky Láznička zabydlely hlavně v domácnostech u koncových spotřebitelů. V roce 2022 činil podíl z celkové produkce prodané přes Rohlík 60 %,“ uvádí Vladimír Zikmunda.

    Dalším distribučním online kanálem je Scuk.cz. Velkým zákazníkem jsou rovněž cateringové společnosti, pro něž dokáže firma připravit knedlíky přesně podle jejich přání: exotické, bezlepkové, sladké, inspirované zahraniční kuchyní i zdravou výživou.

    Plány do budoucna

    Knedlíky od Lázničky vždy zůstanou ruční záležitostí. A to i přesto, že se společně s Rohlík.cz chystá firma zabydlet i v Německu. „S expanzí prodejce Rohlík.cz se otevírá možnost získat si podíl i v knedlíkové velmoci, jíž Německo bezpochyby je,“ komentuje Vladimír Zikmunda. Produkce malé české firmy by se tak mohla za hranice vydat v horizontu dvou let.

    Petr Kosiner Rytířem České chuti a 33 ocenění pro knedlíky

    Za dobu své existence Knedlíky Láznička získaly také celou řadu ocenění. V soutěži Česká chuťovka a její odnoži Dětská chuťovka, nejrůznější knedlíky od Lázničky jich posbíraly celkem 33. První v roce 2014. A které druhy si v minulosti získaly srdce porotců? Například karlovarské koule, měšťanský houskový knedlík Láznička, meruňkový knedlík Láznička z tvarohového těsta, domažlické povidlové knedlíčky Láznička, Láznička bramborové šišky špenátové, hanácké zelňáky Láznička, Svatební knedlík Láznička, Láznička perníkový knedlík, Láznička karlovarský knedlík, a mnohé další.

    Letos se uznání od poroty soutěže Česká chuťovka dostalo novince. Brynzáky jsou knedlíčky z brambor a ovčího sýra, který jim dal jméno. Podávají se ideálně s opečenou slaninou. Brynzáky uspěly také u dětské poroty a patří jim i Dětská chuťovka. A zabodovaly také u zástupců médií, kteří jim udělili tzv. Novinářskou cenu.

    V Česká chuťovce 2023 ale uspěl i šachovnicový knedlík, do kterého patří perník a skvěle doprovodí zvěřinu. Ceny si tým Knedlíky Láznička odnesl při slavnostním vyhlášení výsledků soutěže českých chutí počátkem listopadu v Praze.

    Titul Rytíř české chuti určený významné potravinářské osobnosti z řad majitelů i manažerů firem, technologů a tvořivých potravinářských odborníků, kteří se zasluhují trvale o rozvoj svého oboru a nikdy ze zřetele neztrácejí chuťový požitek, byl při téže příležitosti udělen Petru Kosinerovi. Knedlíky Láznička se tak mohou v roce 2023 pyšnit hned pětinásobným úspěchem.

    Knedlíkový fanklub

    Knedlíky Láznička také hodně komunikují prostřednictvím Facebooku, na své stránce na sociální síti už mají víc než 33 tisíc sledujících. A fanklub kolem značky se postupně stále rozrůstá. Není divu, mnoho milovníků dobrého jídla přilákal seriál, který zde publikují a který se věnuje knedlíkům nejen jako příloze, ale také jako hlavnímu chodu. Dnes už má téměř 250 dílů a stále pokračuje. „Zájem veřejnosti v období pandemie covid-19 nás s Vladimírem Zikmundou vedla k odvážnému kroku. Rozhodli jsme se během doby, kdy bylo pohostinství ochromené kvůli viru, vydat vlastní kuchařku zaměřenou na knedlíky, aby si lidé mohli tento druh pokrmu uvařit tak, jako by byl ten od nás. Přidala se k nám spousta výjimečných osobností food světa. Dílo, které vzniklo, dělá radost nám i všem, kteří si je pořídili. Provází základy přípravy a zkušeným profesionálům dává inspiraci, jaké hranice a cíle je možné v knedlíkovém ráji ještě pokořit,“ hovoří o vzniku Velké knedlíkové kuchařky Petr Kosiner.

    Zdroj: Tisková zpráva


    Témata:

    Nepřehlédněte