Kompromisní řešení omezení kol v Praze 1 má být hotovo v říjnu

7.9.2018
Martin Solar

Magistrátní cyklokomise navrhla řešení, které je přijatelné pro městskou část i spolek. Navržený plán počítá s omezením kol na Královské cestě, Staroměstské náměstí je stále sporné. Zákaz jízdy cyklistů mezi 10:00 a 17:00 ve vybraných pěších zónách koncem července zrušil soud na základě žaloby AutoMatu.

Praha 1 omezení zdůvodňovala ochranou chodců, například kolem spodní části Václavského náměstí, náměstí Republiky a Staroměstského náměstí. Soud v odůvodnění uvedl, že úplný zákaz kol byl nepřiměřeným řešením a mělo se přistoupit k omezení rychlosti. Praha 1 proti verdiktu nepodala kasační stížnost a zahájila jednání s AutoMatem a komisí hlavního města. Dnes se odehrála druhá schůzka.

Další jednání je podle starosty Prahy 1 Oldřicha Lomeckého naplánováno na 10. října, tedy až po komunálních volbách. „Tedy v říjnu bychom měli mít rozhodnuto,“ uvedl starosta a dodal, že varianta předložená cyklokomisí by z pohledu městské části mohla být schválena.

Návrh podle spolku AutoMat zachovává průjezd na náměstí Republiky, na dolní části Václavského náměstí a ze Železné na náměstí Franze Kafky s průjezdem přes Staroměstské náměstí. S tím se spolek ztotožnil. Podle Blažkové je nicméně trasa přes Staroměstské náměstí stále sporná a radnice preferuje tam kola nepouštět vůbec. Potlačilo by to i takzvané elektrokoloběžky, které se v centru pohybují vysokými rychlostmi a ohrožují chodce, dodala mluvčí.

Naopak na omezení na Královské cestě se všechny strany shodly. Cyklisté by tak museli ve všední dny mezi 10:00 a 17:00 sesednout z kola na trase od Prašné brány přes Celetnou, Staroměstské náměstí, Karlovu, Křižovnické náměstí a dále přes Karlův most. O návrhu bude nyní jednat komise Prahy 1 pro bezpečnost.

Záměr omezení kol v centru před loňskými prázdninami schválila rada městské části. Podle původních vyjádření Prahy 1 mělo omezení mířit zejména proti takzvaným motorovým koloběžkám, které začaly jezdit po centru metropole po zákazu vozítek segway a ohrožovat chodce. Poté už zástupci městské části hovořili přímo o cyklistech, kteří podle nich ohrožují chodce a obyvatelé Prahy 1 si na ně pravidelně stěžují. Nyní mohou kola v pěších zónách jezdit na základě vydané výjimky.

Zdroj: čtk

Skřípání zubů ve spánku je nebezpečné. Jak se toho zbavit?

 



Nepřehlédněte