• Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • nezarazene
  • Komunikaci s úřadem zjednoduší portál občana

    Jablonec nad Nisou připravuje portál občana, cílem projektu je přiblížit úřad co nejvíc lidem, ulehčit komunikaci s magistrátem, placení poplatků a zjednodušit vyřizování co největšího procenta záležitostí.

    Ulehčit by měl i samotným úředníkům a zjednodušit pohyb dokumentů po radnici. Na projekt zhruba za 7,34 milionu korun bez DPH získalo město šestimilionovou evropskou dotaci z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP), řekla mluvčí magistrátu Jana Fričová.

    Radnice teď hledá dodavatele řešení. Veřejná zakázka je rozdělená do dvou částí – samotný Portál Jablonečana, který umožní vyřizovat agendu on-line a hradit poplatky přes platební bránu, druhou část pak tvoří systém pro robotizaci a automatizaci procesů na magistrátu. Cílem je zlepšení výkonu veřejné správy s pomocí automatizace a robotizace pro opakující se procesy a úkony. To by podle Fričové mělo zrychlit zpracování a zároveň snížit chybovost, a umožnit využití personálních kapacit magistrátu pro kvalifikovanější činnosti.

    Podle náměstka primátora pro rozvoj a digitalizaci Jakuba Chuchlíka (Piráti) by měl připravovaný Portál Jablonečana umožnit elektronicky vyřešit agendy, které teď musí lidé vyřizovat osobně na úřadu. „Portál není tak náročný v samotném rozhraní mezi radnicí a občanem, ale především na straně radnice,“ poznamenal Chuchlík. Bylo tak podle něj třeba nejprve zmapovat procesy na magistrátu. „Odkud, ze kterých dveří, do kterých běží ten papír, a tenhle proces nahradit digitálním, a tím zefektivnit fungování úřadu a celé ho zrychlit,“ řekl.

    Velká část agendy úřadu podle Chuchlíka už dnes digitálně funguje, ale nejsou propojené. „A protože to jsou systémy, které ne vždycky umí mezi sebou komunikovat, hodláme na to propojení použít roboty. Ten robot zjednodušeně řečeno udělá to, co by udělal pracovník, otevře si ‚okno‘, udělá nějakou operaci, něco někam pošle. Tyhle automatizované procesy umí udělat velmi rychle, takže nám pospojuje místa, která jsme neuměli propojit,“ dodal primátorův náměstek. Na spuštění portálu bude mít dodavatel deset měsíců, na automatizaci úřadu ještě o pět víc.

    V sousedním Liberci funguje portál naplno od předloňského září. Lidé mohou jeho prostřednictvím elektronicky podávat formuláře nebo platit poplatky za psy a odpady, systém je upozorňuje i na splatnost poplatků. Městský portál doplňuje ten národní, přes který mohou lidé žádat například o výměnu řidičského průkazu nebo o výpis z rejstříku trestů. Do svého účtu se Liberečané mohou přihlásit přes datovou schránku nebo přes takzvanou elektronickou Identitu občana, tedy eObčanku či bankovní identitu.

    Zdroj: ČTK



    Nepřehlédněte