• nezarazene
  • Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • Konec chátrání nádraží Vyšehrad? Nový majitel slibuje opravu i byty

    19.2.2024
    Jitka Kačánová

    Po dlouholetém chátrání secesní památku, do níž zatéká a která musela být ohrazena plotem, aby padající kusy jejího zdiva nezranily procházející, čekají snad lepší časy. Nový majitel nádraží Vyšehrad plánuje budovu zrekonstruovat v původní podobě. V její dolní části mají být obchody a služby, v horní byty. Po obou stranách pak vyrostou nové budovy s malometrážními byty.

    Firma Karlin Port Real Estate získala v minulých měsících budovu z počátku 20. století od oficiálně neznámého majitele, který ji vlastnil přes firmu registrovanou na Kypru. Památkově chráněný objekt prodaly České dráhy v roce 2007, nádraží tam přestalo fungovat roku 1960. Různí investoři plánovali objekt přestavět, nikdy se jim však nepodařilo prosadit přestavbu u památkářů, a budova tak dlouhodobě chátrá.

    Zachování původní podoby

    Využití bude víceúčelové, na části plochy představíme propracovaný projekt takzvaných micro-apartments v podobě, jaká zatím v Česku není k vidění. Celkově půjde o náklady okolo 700 milionů korun,“ uvedl zakladatel a managing partner Karlin Port Real Estate Milorad Miško Miškovič. Záměr počítá se zhruba 170 malými byty a ateliéry o ploše mezi 20 a 43 metry čtverečními, většina jednotek nepřesáhne plochu 25 metrů. Podle architekta projektu Ivo Nahálky má rekonstrukce nádraží v co nejvyšší míře zachovat jeho původní podobu. Byty v horní části budovy vzniknou v podkroví a v prostorách, kde dříve byly kanceláře.

    Domluva s památkáři

    Po obou stranách památky podle plánu investorů vyrostou novostavby s byty, které budou s bývalým nádražím propojené prosklenou pasáží na úrovni ulice. Propojenými budovami bude podle architekta možné projít i na druhou stranu směrem k železničním kolejím, kde bude další pasáž. V podzemí budou garáže. Koncept takzvaných mikrobytů počítá s tím, že nabídne obyvatelům domů řadu služeb, mezi nimi i sdílené prostory jako prádelnu, tělocvičnu nebo společenskou místnost.

    Budeme připravovat v krátké době záchranné práce,“ řekl Nahálka s poukazem na špatný stav budovy. Nádraží se před několika lety začala propadat střecha a poté bylo nutné uzavřít kvůli bezpečnosti přilehlý chodník. Nový majitel koupil areál i s původním projektem, se kterým bývalý vlastník neuspěl u památkářů. „Budeme navazovat na původní záměr formou změny stavebního povolení, ale fakticky to bude nový projekt,“ vysvětlil architekt.

    Dodal, že jeho ateliér na projektu pracuje už téměř dva roky. „Máme jej předjednaný s památkáři a v tomto směru by neměl být žádný problém,“ uvedl. Miškovič doplnil, že Nahálkův tým se na záchranu historických budov specializuje a v minulosti s ním už spolupracoval na dvou administrativních projektech v Karlíně.

    Nádraží Praha-Vyšehrad

    Hlavní budova bývalého nádraží byla postavena kolem roku 1906 a dnes je kulturní památkou. Do roku 1960 šlo o železniční stanici. Po rekonstrukci zabezpečovacího zařízení v roce 2014 není obsazena výpravčím a je dálkově ovládána ze stanice Praha-Smíchov.

    Již řadu let chátrá, stejně jako památkově chráněné stavědlo. Památkově chráněná dřevěná čekárna byla v roce 2008 protizákonně zbourána. Koncem července 2021 zveřejnila média informaci, že existuje exekuční příkaz kvůli nezaplaceným pokutám od památkářů. Dlužná částka byla vyčíslena na zhruba 14,2 milionu korun, z pěti pokut vlastník uhradil prý jen jednu. Vlastník budovy údajně neuhradil ani pokutu ve výši 1,2 milionu, kterou mu uložil Odbor památkové péče v březnu 2023

    V únoru 2023 dopadla část omítky z budovy nádraží i na vozovku před ní. Chodník před nádražím je oplocen již delší dobu. Městská část Praha 2 podala na tehdejšího majitele budovy trestní oznámení pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti.

    S využitím ČTK



    Nepřehlédněte