Kapacity přeplněných autobusů lidmi cestujícími z největšího sídliště v Liberci, by mohla v budoucnu konečně posílit tramvaj. Plán na její trasu nabral díky návrhu opozičního uskupení Liberec otevřený lidem (LOL) realistickou podobu. Bez demolic domů a budování drahých tunelů.
Po více než 3 letech vlády koalice Starostů, ODS a ANO na Libereckém magistrátu, byl na zastupitelstvo předložen projekt na stavbu tramvajové trati do Rochlice. V takové podobě, že pro něj nebyl ochotný v zastupitelstvu hlasovat nikdo. Nejcitlivějším bodem odmítnutého projektu byla masivní demolice obytných domů v ulici Na Žižkově a podél ulice Milady Horákové. Těch mělo jít k zemi 60, město by na výkupy pozemků a jejich demolici potřebovalo přes 200 milionů korun. Spolu s tunelem pod ulicí Košickou by dosáhly náklady na vybudování tratě zhruba 1,7 miliardy korun. „Po 3,5 letech projektování byl na stole nesmyslný návrh plný tunelů, mostů a demolic, který i koaliční zastupitelé odmítli,“ popsal návrh vedení radnice Jindřich Felcman (Zelení/Změna pro Liberec).
„Celý projekt byl koncipován tak, aby tramvaj hlavně nepřekážela autům. S falešnou záminkou, že se doba jízdy zrychlí z Rochlice do centra takovým řešením o 1 – 2 minuty, se tak koleje urputně přemisťovaly mimo stávající ulice,“ dodává Felcman.
Zastupitelské kluby Změny pro Liberec a Liberec otevřený lidem tak předložily primátoru Jaroslavu Zámečníkovi a náměstkovi Jiřímu Šolcovi (oba Starostové pro Liberecký kraj) jiné řešení. To spočívá v razantní úpravě projektu trati. „Musíme ocenit alespoň vstřícný postup náměstka Šolce, který k záležitosti svolal pracovní jednání a dokázal mezi zástupci klubů dohodnout souhlas s námi navrženým řešením. Tímto byla naděje na vybudování tramvajové trati do Rochlice zachráněna, jinak by byl projekt definitivně pohřben. Je pouze škoda, že se dosavadním postupem města ztratily více než 3 roky, nyní je už spíše nepravděpodobné, že by na tento projekt bylo možné čerpat ještě dotační prostředky připravené v aktuálním programovém období,“ dodává liberecký zastupitel Josef Šedlbauer.
Návrh počítá s umístěním tratě do prostoru ulic, eliminuje nákladný tunel a neodůvodnitelné demolice domů. „Ulice Milady Horákové je dostatečně široká, aby do ní bylo možné umístit samostatné tramvajové těleso, na kterém nebude tramvaj zpomalována auty. V ulici Na Žižkově je možné koleje umístit do ulice, aut tam nejezdí tolik, aby vznikaly nějaké kolize. Problém s hlukem lze řešit technickými opatřeními na trati i na okolních objektech. Takové řešení bude mnohem levnější,“ popisuje Felcman.
Na největším sídlišti stotisícového Liberce, žije zhruba 15 tisíc lidí, jezdí tam pouze autobusy. Náporu cestujících to ale v některých časech nestačí, i když ve špičkách jezdí spoje po pěti minutách. Vybudováním tramvajové trati do Rochlice se radnice zabývá už od roku 2002. Z navržených variant byla původně preferovaná takzvaná horní varianta od zastávky U Lomu přes sídliště Broumovská. Minulé vedení města ale za vhodnější vybralo variantu trasy přes ulici Dr. Milady Horákové. Podle zpracovatelů odmítnuté studie proveditelnosti se ale městu vyplatí jen v případě, pokud bude realizovat i druhou etapu, tedy následné prodloužení trati na sídliště Vesec a Doubí. Náklady za druhou etapu odhadli na 740 milionů korun. V takovém případě by tramvaje za den přepravily asi 15 tisíc cestujících, při realizaci jen první etapy do Zeleného Údolí zhruba 8 tisíc.
Jan Štoll/ČTK