Zrušení stavebního povolení pro stavbu lanovky v Brně z Pisárek do bohunického kampusu je definitivní. Brněnský dopravní podnik po debatě s vedením města nepodal kasační stížnost proti zářijovému rozsudku Městského soudu v Praze, řekl mluvčí magistrátu Filip Poňuchálek. Soud zrušil také rozhodnutí Drážního úřadu z října 2022. Jak bude město s podnikem dál postupovat při přípravě stavby lanovky, zatím není zřejmé, žádné rozhodnutí podle Poňuchálka nepadlo.
Proti stavbě lanovky se postavili ornitologové, kteří dlouhodobě upozorňovali na to, že stavba by nenávratně poškodila cennou lesní lokalitu na pravém břehu řeky Svratky, včetně největšího jihomoravského nocoviště havranů a kavek. Drážní úřad podle soudce rozhodnutí vydal, ačkoliv bylo zjištěno, že na dotčeném území se vyskytují zvláště chráněné druhy živočichů a záměr na ně bude mít spíše negativní vliv. Měl proto před rozhodnutím provést příslušné řízení podle zákona o ochraně přírody a krajiny, což se nestalo. Soud tedy neřekl, že lanovku nelze stavět, ale že je potřeba dodržet zákonné požadavky v procesu přípravy.
Sporný však byl i přínos lanovky. Město ani podnik neměly zpracovanou analýzu dopravního využití a část politiků přínos lanovky zpochybňovala. Cena za stavbu měla být 950 milionů korun bez možnosti získat dotaci z evropských peněz či od ministerstva dopravy. Kapacita lanovky měla být 2000 cestujících v jednom směru za hodinu. Univerzitní kampus je dnes obsloužený kapacitní tramvajovou linkou 8 od hlavního nádraží, dvěma trolejbusovými linkami a řadou městských i příměstských autobusových linek. Nástupní stanice měla být u nové tramvajové smyčky vedle pisárecké vozovny, což by znamenalo nutnost přestupu z tramvaje či trolejbusu při cestě do kampusu. Zastánci lanovky argumentovali také obsluhou budované multifunkční haly, která bude také obsloužená tramvajovou, trolejbusovou i autobusovou dopravou.
Zdroj: ČTK