Zamykání na pokoji, přivazování k posteli a další špatné zacházení s klienty zjistil zástupce ombudsmana Vít Alexander Schorm v domově zaměřeném na péči o lidi s demencí v Nýdku na Frýdecko-Místecku.
V noci třeba pečovali o skoro dvě stovky klientů jen dva lidé, ale i na denních službách byl podle Schorma počet pracovníků domova nízký. Někteří klienti se zhoršenou pohyblivostí se tak nedostávali na čerstvý vzduch. Kancelář ombudsmana o tom v pondělí informovala na svém webu.
Podle Schorma vedení domova Důstojnost splnilo pouze některá z 56 opatření k nápravě, následně přestalo komunikovat. „Ve většině pochybení se odráží zásadní nedostatek personálu. Ten chybí zejména při nočních službách, kdy o více než 180 klientů pečují pouze dva pracovníci a žádný z nich není zdravotník. Předpisy sice nestanoví závazný personální standard, který by udával minimální počet pracovníků, situace v domově ale už představuje hazard se zdravím i životy klientů,“ uvedl Schorm. Ve zprávě z návštěvy například popisuje případ, kdy klientka v noci spadla z postele a nemohla se dovolat pomoci personálu. Musela si sama zavolat záchrannou službu.
V době návštěvy byl podle zástupce ombudsmana nízký počet personálu i na denních službách. „Přes den bývalo v domově tři až šest zdravotních sester spolu se šesti či sedmi pracovníky v sociálních službách. Je zcela nemožné, aby personál v takovém počtu poskytoval téměř dvěma stovkám klientů individualizovanou péči,“ zhodnotil zástupce ombudsmana.
Personál podle Schorma neměl prostor se klientům dostatečně věnovat a zvládal především základní péči. Klienti se museli přizpůsobovat dennímu režimu podle možností personálu. Pro některé obyvatele domova to znamenalo, že je personál budil už v půl páté ráno, aby jim pomohl s hygienou.
Jeden z klientů domova byl během návštěvy přivázaný za zápěstí k posteli. Muž nebyl sám schopný chodit, podle záznamů ale padal z lůžka. V dokumentaci chybělo dostatečné odůvodnění, proč se u muže jako prevence pádu používá právě toto zásadní omezení pohybu. „Ukázalo se dokonce, že tohoto klienta trvale fixují už několik let. Střídavě měl levou a pravou ruku připevněnou za zápěstí k posteli asi čtyřiceticentimetrovým popruhem. Po mém upozornění vedení domova oznámilo, že fixaci klienta přehodnotilo, a pádu z postele předcházejí jinak,“ popsal zástupce ombudsmana jedno z doporučení, které vedení domova přijalo. Podobně v domově upustili také od praxe zamykání některých klientů na pokojích.
V řadě dalších oblastí ale vedení domova i přes opakované výzvy na doporučení zástupce ombudsmana nereagovalo. Nakonec přestalo komunikovat úplně. Zástupce ombudsmana o situaci v zařízení informoval Inspekci poskytování sociálních služeb a podle sídla obecně prospěšné společnosti, která domov Důstojnost provozuje, i pražský magistrát.
Zdroj: ČTK