Novinka brněnských popelářů: Plasty bude třídit stroj

1.6.2021
Jan Štoll

Ručně se plasty dotřiďují nejen v Brně, ale také na ostatních místech republiky. Rychlost i kvalitu třídění tak ovlivňuje hlavně lidský faktor. Problematické je taky dodržování přísných hygienických a bezpečnostních pravidel při přímém styku s odpadem.

„Ruční dotřiďovací linka na papír a plast je na hraně svých kapacitních možností. V loňském roce zpracovala šest a půl tisíce tun papíru a čtyři tisíce tun plastu. Ruční dotřiďování již nestačí. Množství navezeného papíru a plastu se každoročně zvyšuje, za posledních pět let v souhrnu o 40 procent,“ uvedl Filip Leder, předseda představenstva SAKO Brno.

Ruční třídění plastu v Brně bude brzy minulostí. Firma začne brzy stavět dotřiďovací linku s automatickým provozem. Ta významně zvýší rychlost dotřiďování, technologie zvládne vytřídit až 4,5 tuny odpadu za hodinu.

Drama v brněnském autobuse: po nárazu se zranilo 11 lidí

Automatická dotřiďovací linka umožní efektivně zpracovat sbíraný plast a papír a jako první v republice si poradí i s odpadem uloženým v pytlích, který roztrhne tak, aby na třídící linku postupoval už volně ložený. Optické separátory automaticky vytřídí odpad podle jejich typu, například na PET lahve a nápojové kartony. PETky rozpozná také podle jejich barevnosti.

„Čistota vytříděného materiálu bude přibližně devadesátiprocentní, což je hodnota, na níž dotřiďovací linky, založené na lidském faktoru, prostě nemohou dosáhnout,“ doplňuje Leder.

Linka dále rozdělí odpad na 2D části (sáčky, fólie) a 3D části (kelímky, vaničky, konzervy). Moderní technologie si poradí také s kovy. S účinností minimálně 80 procent zachytí magnetický separátor například konzervy, víčka, plechovky. Výkonný lis s kapacitou 6 tun za hodinu pak slisuje roztříděný plast a papír do balíků určených k dalšímu zpracování.

„Strojové dotřiďování o velké kapacitě podstatně zvýší efektivitu a zajistí nesrovnatelně nižší chybovost během třídění. V čase virové epidemie se navíc ukazuje, že z hlediska možného přenosu infekce bude tento způsob dotřiďování výrazně bezpečnější,“ dodává Leder.

V provozu by automatická linka mohla být už na podzim příštího roku.

Zdroj: TZ SAKO Brno



Nepřehlédněte