Ostravský dopravní podnik prodal pokuty za jízdu na černo. Chce tím ušetřit

1.12.2021
Jan Štoll

Odprodej části pohledávek z pokut za jízdu na černo Dopravním podnikem Ostrava vyvolalo kritiku. Podnik se brání tím, že se jedná o nedobytné dluhy a odprodej se vyplatí.

Na prodej pohledávek upozornil Daniel Hulle. „Ostrava pod vedením Macury nechala svůj dopravní podnik prodat 216 tisíc pohledávek, jednu za 195 korun, když mohla za ty, které jsou již v exekuci, získat 1 500 korun v rámci akce Milostivé léto,“ napsal.

Dopravní podnik ale odprodal pouze ty pohledávky, které nesplňují podmínky akce Milostivé léto. „Nemíchejme jablka a hrušky. Ani jedna z prodaných pohledávek nebyla v exekuci, a tudíž je nelze uplatnit v rámci akce Milostivé léto,“ uvedl ostravský primátor Tomáš Macura. „A pro ilustraci, průměrný dlužník z této skupiny dlužil za patnáct a více pokut, tak si udělejte představu, koho chcete chránit. Normální je platit,“ dodal.

Podle vyjádření dopravního podniku dostali pokutovaní cestující v minulosti opakovaně šanci dluh uhradit. A to výhodně, takzvanou amnestií. „V DPO se snažíme každému cestujícímu přistiženému bez jízdenky poskytnout dostatek času na zaplacení dluhu. Přestože jsou prostřednictvím zasílaných výzev k zaplacení dluhy připomínány, musíme část dluhů vymáhat soudně a exekučně. S tím je ale spojena vyšší nákladovost a administrativa,“ vysvětluje generální ředitel podniku Daniel Morys.

Na konci roku 2017 bylo osloveno 17 tisíc pokutovaných cestujících a amnestováno bylo pouze 694 z nich. „Rozhodli jsme se proto, že část dluhů odprodáme a pohledávky takzvaně postoupíme třetí straně,“ dodal. Žádná z odprodaných pohledávek se netýkala nezletilých dětí, jejich dluhy řeší dopravní podnik případ od případu. „Chceme poděkovat všem cestujícím, kteří ví, že platit v MHD je normální. Zároveň chceme dát platícím cestujícím jasně najevo, že jízda na černo je jednání, které v naší tyrkysové MHD nechceme tolerovat,“ říká Morys.

Tomu předcházela i kontroverzní kampaň: „94 % cestujících jezdí na zeleno. Vidíme víc, než si myslíte?“, která upozorňovala na platbu jízdného v MHD. Odstartovalo jí video, které naznačovalo, že cestující jsou v hromadné dopravě sledováni. Dopravní podnik jej pak musel vysvětlovat. Video vzniklo za použití profesionální kamery, tedy zcela mimo technologie bezpečnostních kamerových systémů, a bylo postprodukčně upraveno. V minulosti dopravce naposledy hromadně odprodal pohledávky v roce 2013.

STO


Témata:

Nepřehlédněte