Díky vysokému počtu stavebních firem v soutěžích dosahuje kraj v průměru asi 60 procent projektovaných cen staveb. Dá se říci, že kraj může realizovat o 40 procent více akcí, než měl původně v investičním plánu, celkem 85, řekl náměstek hejtmana Pavel Čížek (STAN). V částce není běžná údržba, kterou zajišťuje krajská správa silnic (SÚS).
„Letos to bude 85 staveb, mezi nimž jsou dlouhodobě odkládané úseky, navíc jsou to většinou větší akce, takže to není jenom o počtu,“ řekl Čížek. Nižší vítězné ceny, letos v průměru na 60 procentech ceny spočtené projektantem, jsou podle něj neuvěřitelné, dané vysokým počtem soutěžitelů. Byly stavby, kde bylo 11 uchazečů, dodal.
I při nižších cenách je podle něj kvalita dobrá. „Hlídáme to intenzivně. Stavební dozory tlačíme, aby všude dělaly externí firmy takzvané odvrty, zda jsou skutečně dodržené vrstvy tak, jak mají být,“ řekl Čížek. Pro techniky SÚS je podle něj náročné to hlídat.
Podle ředitele stavební firmy Silnice Klatovy Pavla Panušky trvá trend stlačování cen už 1,5 roku. „Firmy se snaží kvalitu dodržet. Ale samozřejmě zisk z toho mít nemohou. Vychází to na pokrytí nákladů a zajištění práce pro lidi,“ řekl. Panuška míní, že silničních zakázek je dost, ale stává se, že firmy vyhrají s 47 až 48 procenty ceny, na kterou je zakázka vypsána.
„Letošní suma přes dvě miliardy je rekordní, tolik otevřených silnic jako letos už asi nedosáhneme. Západní obchvat Plzně byl výjimečný. I tou dotací, která činila 1,5 miliardy korun. Takhle velké stavby už nebudou,“ uvedl Čížek. Kraj dal letos ze svého rozpočtu na stavby a opravy silnic 610 milionů korun, od Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) dostal 540 milionů korun, největší sumu, kterou dosud od státu inkasoval. Několik akcí podpořila EU, kromě obchvatu Plzně třeba napojení Stříbra na dálnici D5.
Příští rok půjde podle Čížka do staveb krajských silnic přes 1,5 miliardy Kč. „Do návrhu krajského rozpočtu přidáváme dalších 100 milionů, takže kraj vydá z vlastního přes 700 milionů korun,“ uvedl. Dalších 330 milionů Kč dostane ze SFDI, pokud projde státní rozpočet. „A ještě budou probíhat akce z IROP (evropského programu) – třeba zahájené napojení severní Rokycanska na D5 a na podzim už bychom chtěli začít opravovat liblínský most, jeden z největších v kraji, a to montáží provizorního přemostění,“ uvedl.
U mostů kraj nedosahoval v soutěžích výrazně nižších cen, než spočítali projektanti. „Tam ta náročnost většinou odpovídá, protože to jsou specializované stavby,“ uvedl Čížek. Přesto kraj letos opraví oproti plánu pár mostů navíc.
Zdroj: ČTK