• Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • nezarazene
  • Portál občana zlepší komunikaci s úřadem

    14.5.2024
    Simona Knotková

    Jablonec nad Nisou připravuje portál občana, cílem projektu je přiblížit úřad co nejvíce lidem, ulehčit komunikaci s magistrátem, placení poplatků a zjednodušit vyřizování co největšího procenta záležitostí.

    Ulehčit by měl i samotným úředníkům a zjednodušit pohyb dokumentů po radnici. Na projekt zhruba za 7,34 milionu korun bez DPH získalo město šestimilionovou dotaci z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP), řekla mluvčí magistrátu Jana Fričová.

    Veřejná zakázka je rozdělená do dvou částí – samotný Portál Jablonečana a druhou část tvoří systém pro robotizaci a automatizaci procesů na magistrátu. „Projekt chceme zahájit 1. července s tím, že Portál Jablonečana by měl být implementován do deseti měsíců a systém pro robotizaci a automatizaci procesů do 15 měsíců od začátku plnění zakázky. Nejprve však musí proběhnout výběrové řízení na dodavatele na základě schválené zadávací dokumentace,“ doplnil tajemník magistrátu Marek Řeháček.

    Podle náměstka primátora pro rozvoj a digitalizaci Jakuba Chuchlíka (Piráti) by měl připravovaný Portál Jablonečana umožnit agendy, které teď musí lidé vyřizovat osobně na úřadu, vyřešit elektronicky. „Portál není tak náročný v samotném rozhraní mezi radnicí a občanem, ale především na straně radnice,“ poznamenal Chuchlík. Bylo tak podle něj třeba nejprve zmapovat procesy na magistrátu. „Odkud, ze kterých dveří, do kterých běží ten papír, a tenhle proces nahradit digitálním a tím zefektivnit fungování úřadu a celé ho zrychlit,“ řekl.

    Velká část agendy úřadu podle Chuchlíka už dnes digitálně funguje, ale nejsou propojené. „A protože to jsou systémy, které ne vždycky umí mezi sebou komunikovat, hodláme na to propojení použít roboty. Ten robot zjednodušeně řečeno udělá to, co by udělal pracovník, otevře si okno, udělá nějakou operaci, něco někam pošle. Tyhle automatizované procesy umí udělat velmi rychle, takže nám pospojuje místa, která jsme neuměli propojit,“ řekl primátorův náměstek.

    V sousedním Liberci funguje portál naplno od předloňského září. Lidé mohou jeho prostřednictvím elektronicky podávat formuláře nebo platit poplatky za psy a odpady, systém je upozorňuje i na splatnost poplatků. Městský portál doplňuje ten národní, přes který mohou lidé žádat například o výměnu řidičského průkazu nebo o výpis z rejstříku trestů. Do svého účtu se Liberečané mohou přihlásit přes datovou schránku nebo přes takzvanou elektronickou Identitu občana, tedy eObčanku či bankovní identitu.

    Zdroj: ČTK



    Nepřehlédněte