Pražské peklo za volantem. Vysmívá se magistrát řidičům?

13.9.2021
Marcela Nejedlá

Uzávěry, zúžení ulic, objížďky, zmatek dopravních značek, změny, na které řidiči musí rychle zareagovat. Navigace, které auta odvádějí z ucpaných ulic do menších uliček. Někde i místa, ze kterých řidiči nemají úniku. Omezený je provoz jak v centru, například na magistrále u Národního muzea nebo na Hlávkově mostě, tak i na tazích do Prahy, jako je Strakonická nebo Kutnohorská.

A bude hůř – chystají se další opravy a uzavírky, v centru například na Smetanově nábřeží, v už tak téměř neprůjezdném Žižkově a těžce zkoušené Praze 10. Situaci navíc už za půl roku dorazí oprava Barrandovského mostu, kde se kvůli opravě horní části uzavřou některé jízdní pruhy, omezení pro motoristy budou trvat několik let. Průjezdné by měly zůstat vždy minimálně dva pruhy v obou směrech a pruh odbočovací, stačí se ale podívat na současnou vytíženost nejfrekventovanějšího pražského mostu, aby bylo jasné, že to bude znamenat totální kolaps už tak katastrofální dopravní situace v Praze.

Výmluvy a zase výmluvy

Nervozita stoupá, konflikty mezi řidiči, řidiči cyklisty i chodci jsou na denním pořádku. „My silnice v Praze opravujeme proto, že jsme je převzali v neutěšeném stavu po předchozím vedení magistrátu pod vlajkou ANO. Dluh na opravách silnic byl neuvěřitelných 30 miliard Kč,“ tvrdí pražský primátor Zdeněk Hřib.

Jako výmluvu pro nebývalé rozkopání pražských ulic to vnímají nejen řidiči, ale i magistrátní opozice. „Mám pocit, že tato koalice Pirátů tak nenávidí řidiče, že v Praze udělala najednou 70 uzavírek. A to naprosto nekoordinovaně, protože vlastně máte uzavřené i objízdné trasy,“ reaguje na situaci v dopravě zastupitelka Alexandra Udženija (SPOLU), členka ODS.

Jednotlivé městské části spolu navíc plánované opravy nekoordinují, a magistrát zřejmě koordinaci nezvládá. Také proto hodlá opozice navrhnout funkci hlavního koordinátora, který by, jak doufají, mohl přispět ke zlepšení situace.

Nervózní řidiči i politici

Každodenní dopravní kolaps v hlavním městě se už přenesl i na sociální sítě. V minulých dnech se tam rozhořela debata, vyvolaná jednou uživatelkou Twitteru. Ta si přes tuto síť postěžovala, že cesta autem z Národní třídy do Karlína, která je dlouhá zhruba pět kilometrů, jí trvala kvůli všemožným uzávěrám a kolonám celou hodinu. Vášně pak rozpoutala reakce ze strany Pražské integrované dopravy. Ta autorce postesku opět přes sociální sítě doporučila, aby příště jela metrem. Posměšným komentářem se přidal Martin Štěrba, poradce pražského primátora Zdeňka Hřiba a šéf Pirátů v Praze 8: „Twitter: Jedu autem hodinu. PID: zkuste tohle. Zásah, potopeno!“

Obří debata se na sociálních sítích následně vedla na téma, zda mají lidé jezdit autem či hromadnou dopravou, zda mají k používání auta ve městě důvod. Debata se dostala i do takových zákoutí, jako zda mají lidé na ježdění autem po městě právo.

Možná i v důsledku této živé veřejné debaty na sociálních sítích se k tématu vyjádřil i prezident Miloš Zeman, na jehož vyjádření k bezpečnostním či zahraničním kauzám se jindy čeká celé dny. V dopise vyzval primátora Hřiba k „okamžité nápravě dramatické situace v pražské dopravě a vyvození patřičných důsledků z pochybení, které v české komunální politice nemá obdoby.“ Podle prezidenta je hlavní město v důsledku „amatérského přístupu“ i „záměrného diletantství“ dopravně paralyzované. „To, že opravy silnic jsou zcela nekoordinované, chaotické a nedomyšlené, způsobuje dennodenně komplikace statisícům obyvatel,“ napsal Zeman.

Podle primátora Hřiba se prezident o Prahu dosud nezajímal, proto vnímá jeho vyjádření jako zapojení do předvolební kampaně. Podle stejné logiky měl Zeman vyzvat k rezignaci ministra dopravy, protože na D1 jsou uzavírky a kolony.

Pražani jako rukojmí

Dohady o tom, jestli je horší situace v Praze nebo na dálnici, jsou ale jen plácáním do vody – bídná je na obou stranách.

Odborníci se shodují na tom, že dokud nebude dostavěný městský okruh, doprava v Praze se o moc nezlepší. Městský okruh je ale hudba hodně vzdálené budoucnosti. Do té doby jsou různé projekty, jako například uzavření nábřeží, aby bylo víc místa pro chodce a poklidné předzahrádky, jen experimenty s trpělivostí obyvatel Prahy.

Zdroj: vlastní zdroj



Nepřehlédněte