Výběr vystavených snímků je přednostně zaměřen na Prahu a její život, který Jovan Dezort sleduje od 60. let 20. století, na osobnosti kultury a společenského dění i další autorova oblíbená témata.
Brněnský rodák Jovan Dezort patří ke klasikům české černobílé reportážní fotografie 20. století. Soubor jeho snímků z Prahy 50. až 70. let minulého století, který je stěžejní částí výstavy, přináší desítky momentek, kratičkých příběhů z pražských ulic a náměstí. Vedle neznámých Pražanů a života města výstava představuje i snímky známých a slavných osobností české kultury. Nejde ovšem o stylizované ateliérové portréty, protože i zde uplatnil Jovan Dezort svoje schopnosti pohotového fotografa.
Jovan Dezort měl náročnou průpravu z laboratoře i praxe v Archeologickém ústavu Akademie věd v Brně a odbornost profesionálního fotoreportéra získal potom v Československé tiskové kanceláři v Praze.
V rámci reportážní tvorby pro ČTK se Jovan Dezort specializoval na fotografie kulturních událostí. Festival Pražské jaro fotografoval čtvrt století a hudební soutěž Concertino Praga třicet let. I z těchto souborů přináší výstava ukázky stejně jako z dalších tematických okruhů, například fotografie z venkova nebo zahraničí.
Fotografoval v Číně, SSSR, Egyptě, Thajsku nebo ve Vietnamu. Velké světové události a státníci ho příliš nelákaly. Raději se procházel vedlejšími uličkami velkoměst, fascinovala ho třeba jedna tvář v bezejmenném davu, stará žebračka nebo smějící se dítě. Jako agenturní fotoreportér vyhledával protiklady a pozadí, zprostředkovával stav věcí a situací v komplexnosti.
Geniálně portrétoval významné osobnosti z celého světa, například dirigenta Herberta von Karajana.
V severním Vietnamu zažil roku 1968 dobu nejhorších leteckých náletů na Hanoj. Přesto ani jeho drastické a brutální záběry z tohoto válkou ohroženého města nepřinášejí povrchní agitaci. Zobrazují život dětí, vyrůstajících ve válce, pro něž jsou vražedné události každodenní realitou. Hledají ochranu v krytech a hrobech a přesto mají chuť a čas ke hrám. Právě nevtíravost jeho vietnamských reportáží konfrontuje pozorovatele s brutální realitou a nesmyslností války vůbec. Za soubor fotografií pořízených v této zemi v době války získal Hlavní cenu v celosvětové soutěži MON Mír Vietnamu (1973).
Okruh své reportážní činnosti rozšířil na užitou, módní a reklamní fotografii. Charakteristickým rysem jeho snímků vždy byla přirozenost a bezprostřednost při zachycování života lidí, což mu vyneslo řadu cen a uznání v domácích i mezinárodních soutěžích. Získal například Zlatou pečeť na prestižním World Press Photo (Haag, 1970) a cenu v mezinárodní soutěži Puls planety (1970).
Výstava Objektivem fotografa Jovana Dezorta v hlavní budově muzea na Florenci seznámí návštěvníky s tvorbou fotografa v reprezentativním výběru cca 130 snímků. Veřejnosti bude přístupná do 26. dubna
.