Rožmitál, Březnice a Chrást se brání zrušení vlakového spoje. Píší hejtmance Peckové

18.8.2021
Jan Štoll

Záměr nahrazení vlakových spojů schválila rada kraje na konci července, radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN) dostal za úkol záměr představit a projednat se zástupci dotčených obcí.

„Jednání s panem Boreckým a zástupcem IDSK nás však opět nepřesvědčilo, že by navrhované řešení v podobě zrušení osobní vlakové dopravy bylo přínosem pro dotčené obce. Naopak by to znamenalo praktické odříznutí několika přidružených obcí od veřejné dopravy,“ píše starosta města Rožmitál pod Třemšínem Pavel Bártl (ČSSD) v otevřeném dopise hejtmance Petře Peckové (STAN).

„Rovněž navržená částečná náhrada železničního spojení stávajícími autobusovými linkami naráží na technickou nepřipravenost stávající silniční infrastruktury. Zástupci kraje bylo dále zcela bagatelizováno využití místní dráhy pro další turistický rozvoj oblasti Rožmitálska a CHKO Brdy, který je pro naše město velice důležitý,“ pokračuje.

„Bohužel jsou tyto místní části natolik málo osídlené, že i přes tuto výhodu nedokáží generovat takové počty cestujících, které by provoz na této trati do budoucna ospravedlnily,“ reagovala hejtmanka Pecková.

„Budeme požadovat, aby ty tratě byly zachovány. Myslím si, že je k tomu obrovská podpora jak starostů, tak obyvatel a věřím, že střední Čechy dostanou rozum,“ uvedl ministr dopravy Karel Havlíček (ANO) a dodal, že do tratí, které se mají rušit nebo omezovat, se v poslední čtyřech letech investovala miliarda korun.

Proti náhradě vlakových spojů vznikla i petice. Její autoři poukázali na to, že vlak nepodléhá náhlým změnám směru a rychlosti, umožňuje klidnější nástup a výstup i pohyb po vozidle během jízdy. Zájem o oblasti neobsluhované vlakovou dopravou navíc podle kritiků upadá.

Borecký namítl, že dnes je jiná doba než na přelomu 19. a 20. století, kdy železniční tratě vznikaly. „Autobus vyjde objednatele veřejné přepravy levněji, na rozdíl od vlaku sveze lidi rychleji a může zajet až do centra obce,“ uvedl. Poukázal na to, že zatímco náklady na jeden kilometr lokálky vycházejí na 95 až 135 korun, v případě autobusové dopravy je to 40 až 50 Kč.

Města a obce by se měly na dopravě podílet i finančně. „Nepřijatelný je pro nás požadavek na spolufinancování osobní dopravy bez provedené revize stávající smlouvy s dopravcem, případně bez soutěže s více dopravci,“ píše Bártl, podle něj je postup kraje nedůvěryhodný.

„Záměru kraje nepřidává jeho důvěryhodnosti ani nedostatečná časová dotace na odpovědné projednání celé věci, často doprovázené zavádějícími a účelovými informacemi v médiích, prezentovanými krajem,“ dodává Bártl.

Rožmitál pod Třemšínem, Březnice a Chrást proto v otevřeném dopise vyjádřily nesouhlas se záměrem zastavení železniční osobní dopravy na trati č. 204, Rožmitál pod Třemšínem – Březnice. Žádají o zodpovědné přehodnocení plánu zastavení osobní železniční dopravy na této trati a zachování stávajícího rozsahu spojení do provedení obsáhlejšího zhodnocení dalších možností využitelnosti místní dráhy.

Zdroj: vlastní zdroj



Nepřehlédněte