Nová plavební komora by měla vzniknout na vnější straně Dětského ostrova, odkud by se měla napojit do současného plavebního kanálu smíchovského zdymadla. Povodí Vltavy tak chce zvýšit propustnost řeky a zkrátit čekání soukromých turistických lodí. To však Pětka odmítá s tím, že turismus by naopak měl být regulován a tato stavba by nesloužila místním, ale zejména turistům. Jak ukázal provoz v době koronakrize, komoru využívají prakticky jen lodě pro turisty.
Další výhradou jsou emise z lodních motorů, které zhoršují životní prostředí i život obyvatel v centru Prahy. Část lodí totiž používá staré naftové motory s nedokonalým spalováním. Jedno z provedených měření dokonce ukázalo, že jeden takový motor vypustí do ovzduší tolik nebezpečných zplodin, jako tisíc moderních autobusů.
„Vybudování nové plavební komory na Smíchově odmítáme. Centrum Prahy je místo s druhým největším znečištěním vzduchu v republice, a proto nechceme do centra města přivádět další lodě, které vypouštějí škodlivé emise a způsobují nadměrný hluk. Nechceme ani navyšovat provoz turistických parníků, které v současné době tvoří devadesát procent provozu na Vltavě,“ říká náměstek primátora pro životní prostředí Petr Hlubuček
O záměru postavit vodní dílo na Smíchově se rozhodlo v srpnu 2019, ihned se proti němu společně odvolaly Hlavní město Praha a městské částí Praha 5 a Praha 1. Té se stavba dotýká především tím, že by radikálně zvýšila provoz plavební komory u Mánesa. Jenže toto odvolání a všechny námitky proti plánované stavbě v listopadu 2020 ministerstvo zemědělství zamítlo.
Pražský magistrát i Praha 5 následně podaly k Městskému soudu v Praze proti rozhodnutí ministerstva správní žalobu. V té namítaly, že zpracované stanovisko EIA bylo vadné a nerespektovalo faktický stav zátěží souvisejících zejména s provozem rekreačních lodí na Vltavě, kterým má nová komora sloužit. A soud nyní rozhodl, že přípravy stavby se musí zatím zastavit.
Radnice Prahy 5 navíc upozorňuje, že postup ministerstva zemědělství je velice kuriózní. „Odvolání zamítlo to samé ministerstvo, které je zřizovatelem podniku Povodí Vltavy, tedy investora stavby. To ministerstvo, v jehož rozpočtové kapitole jsou plánované výdaje 750 milionů korun na stavbu komory. To ministerstvo, které je podřízeno Vládě ČR, která si stavbu komory dala do svého Národního investičního plánu, tedy ministerstvo, které je vládě přímo podřízeno. Ano, tak to u nás někdy chodí, že ten, kdo má na věci až osobní zájem, si o věci tak nějak sám rozhodne,“ argumentuje místostarosta páté městské části Tomáš Homola.
„Naši předkové navrhli stávající plavební komoru Praha – Smíchov velmi chytře, při překonání dvou výškových stupňů je schovaná za Dětským ostrovem a v prostoru řeky ponechává volné ,zrcadlo´, využívané pro rekreační aktivity,“ doplňuje předsedkyně Výboru pro územní rozvoj Zuzana Hamanová s tím, že v covidové době byla stávající plavební komora zcela volná.
Zajímavé je, že v plánu na výstavbu nové komory nejsou jednotná ani sama ministerstva. Zatímco resort zemědělství je pro, ministerstvo kultury proti. Projekt označilo z hlediska památkové péče za nepřípustný.