Drážní úřad se o odstranění automatické brzdy lanovky na Ještěd dozvěděl až po její tragické nehodě v říjnu 2021. Tuto informaci v pátek poskytla mluvčí úřadu Pavlína Straková. Problém s brzdou údajně vznikl již v 70. letech minulého století.
Při pádu kabinky lanovky na Ještěd zemřel průvodčí. Závěrečná vyšetřovací zpráva Drážní inspekce odhalila, že lanovka byla provozována bez prvků zajišťujících automatickou aktivaci brzdy. Inspekce také vytkla Drážnímu úřadu nedostatečnou kontrolu.
Drážní úřad nyní pracuje na návrhu nové legislativy, která by měla rozšířit možnosti jeho dohledu. Úřad chce zejména získat právo účastnit se zkoušek a prohlídek zařízení, což by umožnilo přímou kontrolu činnosti revizních techniků a inspektorů.
Mluvčí Straková zdůraznila, že o odstranění automatické brzdy se úřad dozvěděl až během vyšetřování nehody. Předložené revizní zprávy tuto skutečnost nikdy nezmínily. Současně s Drážní inspekcí případ vyšetřuje i policie, která již obvinila několik osob.
Ministerstvo dopravy uvedlo, že je připraveno projednat případné změny legislativy týkající se kontrolní činnosti lanových drah. Zdůraznilo však, že cílem nemůže být zavedení systému ryze státní revizní činnosti.
Tragická nehoda na visuté lanovce se stala 31. října 2021, kdy kabinka spadla z výšky asi 30 metrů po přetržení tažného lana. K jeho prasknutí podle inspekce přispěla koroze jednotlivých drátů. Nehodu nepřežil průvodčí, který byl v kabině sám. Jen tři minuty předtím z ní vystoupilo 34 lidí.
Zdroj: ČTK