Technická univerzita v Liberci vyvíjí systém, jenž umí odhalit chyby při jízdách motocyklistů. Využitelný je pro žáky autoškol a zdokonalovacích kurzů. Autoři projektu si od něj slibují, že pomůže ke snížení nehodovosti motorkářů. V tiskové zprávě o tom informoval mluvčí univerzity Adam Pluhař.
Vyvíjený systém dokáže zaznamenat a vyhodnotit styl jízdy a odhalit tak chyby nebo zárodek možné kolize. „Například celkem přesně zjistíme, jak rychle nebo jak plynule jezdec projíždí zatáčku, kdy začíná motorku klopit nebo kdy začne přidávat plyn a jakou drží stopu. Tím, že instruktoři motoškol budou mít k dispozici přesná data z jízdy žáka i instruktora, mohou vzájemným porovnáním ukázat všechny chyby,“ uvedl vedoucí projektu Marián Lamr z Fakulty mechatroniky, informatiky a mezioborových studií liberecké univerzity.
Na projektu nazvaném IMETAS pracuje tým vědců dva a půl roku. „Projekt se nyní blíží do cílové rovinky, kdy se vědci snaží získávat co nejvíce dat z okruhů. A s tím pomáhají garanti z Asociace autoškol a Asociace polygonů Autoklubu ČR,“ uvedl Pluhař. S motorkou, na níž je namontováno speciální zařízení, absolvovali podle něj instruktoři asociace na českých okruzích už 3000 jízd. „Cílem úsilí vědců nyní je, aby systém dokázal pro každou zatáčku zobrazit procentuální odlišnost jízdy žáka od jízdy instruktora. Vědci také za využití algoritmů strojového učení a neuronové sítě pracují na tom, aby systém automaticky rozpoznal správné nebo špatné projetí zatáčkou,“ dodal mluvčí.
Jedním z testovacích jezdců je hlavní instruktor Týmu silniční bezpečnosti a iniciátor projektu Učme se přežít Jiří Novotný. „Existují sice sofistikované motorkářské telemetrie, jsou ale určeny jen pro závodníky, aby viděli své rezervy a jezdili rychleji. Naším hlavním cílem je, aby motorkáři na silnicích přežili a správnými jízdními návyky se vyhnuli nehodám. Chceme proto motorkáře naučit držet ideální stopu, aby zatáčky projížděli správně a bezpečně. Vidíme v tom systému velký potenciál, který může posunout výuku o obrovský kus dopředu,“ uvedl Novotný.
Lamr předpokládá, že projekt dovedou do konce v první polovině příštího roku. „Teoretická pravidla pro bezpečnou jízdu se velmi těžko převádějí do exaktních pravidel pro elektronický systém a do rovnic. Projekt byl z tohoto pohledu pro nás velkou výzvou. Ale jsme na dobré cestě a věřím, že přispějeme k tomu, že snížíme nehodovost motorkářů na silnicích,“ dodal.
V Česku letos od začátku roku do konce srpna podle statistik policie havarovalo 1765 motocyklistů, což je o 345 více než loni. Při nehodách za osm měsíců letošního roku zemřelo 65 řidičů motocyklů, meziročně to je o 19 více.
Zdroj: ČTK