Trasu D3 u Jílového může komplikovat poddolované území. Ministerstvo má řešení

10.6.2021
Jan Štoll

Odpůrci projektu ze spolku Alternativa středočeské D3 zveřejnili více než dvacet posudků popisujících úskalí projednávané trasy. V případě okolí Jílového je podle nich problematický přechod stavby přes řeku Sázavu. Několik posudků tudy podle spolku nedoporučuje trasu vést, protože je tam poddolované území po historické těžbě. Zástupci Alternativy se obávají podobných problémů s podložím, jaké se objevily při stavbě dálnice D8 přes České středohoří.

„Pokračovat nadále v přípravě tak drahého a problematického projektu přes nesouhlas odborníků je krajně riskantní a může se státu a jeho občanům tvrdě nevyplatit – obdobně jako tomu bylo třeba v případě D8,“ říká předseda spolku AD3 Roman Andres.

Ministerstvo dopravy si je podle mluvčího Františka Jemelky vědomo citlivosti průchodu oblastí Jílového. „Nicméně jsme přesvědčeni o tom, že technický návrh dálničního tělesa včetně založení objektů je možné navrhnout tak, aby nebylo technické řešení průchodu územím nijak znehodnoceno,“ uvedl Jemelka. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podle něj předpokládá, že návrh bude upřesněn na základě výsledků podrobného geologického průzkumu.

Chcete svatbu? V Plzni si ji můžete objednat on-line

 

Podle mluvčího stále platí, že ministerstvo společně s ŘSD jednoznačně preferují přípravu stavby D3 v západním koridoru podle platných zásad územního rozvoje Středočeského kraje a v souladu s vydaným souhlasným stanoviskem EIA. Stavba podle něj není v rozporu se žádnými koncepčními či strategickými dokumenty resortu dopravy.

„Problematika vhodnosti trasování byla v minulosti již několikrát řešena s opakovaným výsledkem: potvrzením západního koridoru. Umístění stavby v tomto vymezeném koridoru má svoji jednoznačnou dopravně-inženýrskou logiku,“ dodal Jemelka. Podle něj se nelze domnívat, že pro obsluhu celého východního prostoru od Vltavy, tedy Benešovska, Táborska a Třeboňska, může sehrát nějakou roli dálnice D4.

D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Zatímco v jižních Čechách se stavělo, ve středních Čechách je schvalovací proces stále na začátku. Středočeská část má měřit 60 kilometrů. Koridor dálnice má být tvořen pěti úseky: Praha-Jílové, Jílové-Hostěradice, Hostěradice-Václavice, Václavice-Voračice a Voračice-Nová Hospoda.

Kritikům vadí, že dálnice povede turisticky atraktivním Posázavím. Doporučují spíše zvýšit kapacitu silnice I/3 a vybudovat obchvaty měst. Ministerstvo dopravy v minulosti namítalo, že zvolená trasa povede méně zalidněnými oblastmi, což by mělo způsobit méně problémů v zastavěných aglomeracích.

Zdroj: ČTK, Alternativa středočeské D3



Nepřehlédněte