Úklid domácnosti jako hra? I to ukáže plzeňský festival kutilů a inovátorů

14.5.2022
Andrea Jančová

 Zhruba 35 „makerů“, tedy tvůrců, kutilů a inovátorů z různých odvětví se v sobotu představí v plzeňském areálu DEPO 2015 na třetím ročníku festivalu Maker Fair. Stejně jako v předchozích ročnících se tvůrci podělí s návštěvníky o své zkušenosti s tradičním tvořením i s moderními technologiemi.

Se svými projekty se zapojí i studenti plzeňských středních škol a fakult Západočeské univerzity. „Maker je vynálezce, tvůrce, je to moderní kutil. Od toho tradičního kutila se možná odlišuje v tom, že své věci rád sdílí. Sdílí nadšení i své návody s ostatními tvůrci a postupně své projekty a záliby mohou vylepšovat,“ popsal programový ředitel přehlídky Vojtěch Kolařík. Řada tvůrců, tvořících třeba na 3D tiskárnách nebo na programovatelných CNC strojích, své návody sdílí na otevřených platformách, takže je může použít nebo i dál vylepšit kdokoliv a kdekoliv na světě.

První Maker Fair se konal v roce 2006 v Kalifornii, do Česka akce přišla v roce 2018. Plzeň byla po Praze druhé město, kde se u nás akce uskutečnila. Nyní je naplánována do devíti českých a moravských měst. Na předchozí plzeňské ročníky přišlo vždy kolem 2000 návštěvníků.

Maker Fair Prague představí kutily 21. století. Na snímu je 3D tiskárna.

Na přehlídce se lidé seznámí s elektronickými a technologickými vychytávkami, s řemesly, designem, 3D tiskem. „Představí se tvůrci, kteří se zabývají elektronikou a robotikou, budou tady Teslovy transformátory, je tady jeden hezký projekt Zewaho, který staví z dřevěných bloků různé konstrukce a stavby. Studenti Fakulty designu a umění tu budou pracovat s modelářskou hlínou, představí interaktivní design, kreativní kódování, návštěvníci si budou moci sami postavit vodní raketu nebo funkční model robotické ruky,“ uvedl Kolařík.

Speciální desku na trénink ručkování pro extrémní překážkové závody představí dva osmnáctiletí studenti Tomáš Květon a Jan Klas. Dřevěná deska s 82 otvory se pověsí na zeď, každý závodník dostane dva kolíky a zasunuje je do otvorů, které se rozsvěcují podle předem nahraného schématu. Tím ručkuje a závodí, kdo trasu překoná nejrychleji. Projekt vznikl při pandemii, kdy byly zavřené posilovny, řekl Klas.

Osmnáctiletý student Patrik Süč zase vymyslel zařízení a program, který má pomoci udělat z úklidu domácnosti hru. Členové domácnosti si vybírají místnosti a druhy úklidu, které je potřeba udělat. Provedený úklid pak zaznamenají do zařízení, které pošle data do počítače. Tam bude program schopný přidělit jednotlivým členům domácnosti body podle náročnosti provedeného úkonu, bude vyhodnocovat, kdo uklízí nejvíc, jaká místa v bytě jsou uklízena nejčastěji a podobně. „Pomůže to z uklízení víc udělat hru. Mám dva sourozence a vzniklo to proto, že nikoho moc nebavilo uklízet a měl jsem problém se k tomu motivovat,“ přiznal Süč, který chce svůj projekt dokončit jako závěrečnou maturitní práci.

Zdroj :ČTK


Témata:

Nepřehlédněte