Ústecký kraj připravuje centra pro nadané děti. Vytipováno je šest škol, kde se těmto žákům již nyní věnují. Tam připraví podklady pro kolegy odjinud. Pomoci školám mají dobré příklady z praxe i v dalších oblastech, jako je práce s dětmi z vyloučených lokalit, a také metodici vybraní ministerstvem školství. Výsledky ve vzdělávání v regionu odpovídají jeho sociálnímu zatížení, velké odlišnosti jsou ale mezi oblastmi. Například Litvínovu se daří spojovat péči o vzdělávání se sociální péčí, což se odráží mimo jiné v počtu dětí, které dokončí základní vzdělání. Zaznělo to ve středu na konferenci věnované školství na Krajském úřadě Ústeckého kraje.
Náměstkyně ministra školství Martina Běťáková krajský školský odbor pochválila. „Je to ohromný kontrast oproti minulému období, kdy byla v regionu značná rigidita ve vzdělávání. Nyní může být kraj inspirací pro jiné regiony,“ řekla novinářům. Radní pro školství Jindra Zalabáková (ANO) uvedla, že cílem je, aby zřizovatelé škol pochopili, že vzdělávání není o opravách budov. Na konferenci se přihlásila stovka účastníků.
Ministerstvo školství spustilo loni v září program financovaný z Národního plánu obnovy, který je zaměřený na školy ve vyloučených lokalitách. Z celkem 400 škol je jich 98 základních a 13 středních v Ústeckém kraji. Od 1. července program zahájí metodické podpory ředitelů škol. Napříč Českou republikou se bude podle Běťákové pohybovat 120 metodiků, kteří budou ředitelům pomáhat. „Cílem je uvolnit jim ruce, pomáhat budou s managementem, legislativou, ekonomikou, ale klidně i s vyřízením opravy okapu,“ uvedla. „Zadarmo dostanou ředitelé rychlou pomocnou ruku,“ dodala.
Právě na schopnosti ředitelů závisí často to, jak je škola úspěšná ve vzdělávání. Analytik ze společnosti PAQ Research Karel Gargulák řekl, že je velký rozdíl v regionech. „Například Litvínovsku a Kadaňsku se daří sociální znevýhodnění překonávat,“ uvedl Gargulák. V Litvínově propojili školské a sociální služby, město nadstandardně podporuje vzdělávání v rámci inkluze, poradny pracují v terénu, ve školách mají dostatek asistentů. „Zlepšila se tam docházka, děti nepropadají, dokončují základní školu. Funguje tu dobře vztah mezi rodinou a úřadem práce. Ten umožňuje čerpat veškerou sociální podporu těm, kteří spolupracují se školami,“ uvedl Gargulák. Na opačném konci je v Ústeckém kraji Bílina, kde spolupráce škol a sociálních služeb není na takové úrovni.
Z Národního plánu obnovy mohou školy čerpat peníze na vzdělávání pedagogů, zaměstnání nových pracovníků, doučování dětí nebo jejich volnočasové aktivity. Ústecký kraj zavádí od školního roku 2023/2024 náborový příspěvek pro učitele vybraných předmětů na středních školách ve výši 200.000 korun. Stipendium až 50.000 korun ročně mohou získat studenti některých oborů, kteří se zavážou pracovat po absolvování školy v regionu. Kraj také podporuje různé aktivity škol. Na příští školní rok naplánoval kraj rozsáhlé zjišťování duševního zdraví dětí. Pomoc pak bude směřovat tam, kde výsledky průzkumu ukážou nějaký problém.
Zdroj: ČTK