Pondělní uzavření mostu přes řeku Moravu mezi Lanžhotem na Břeclavsku a slovenskými Kúty pro veškerou dopravu komplikuje dojíždění za prací i kontakt mezi rodinami rozdělenými hranicí. V úterý o tom informovali starostové Lanžhota a Břeclavi. Jihomoravští silničáři rozhodli o uzavření mostu na blíže neurčenou dobu z bezpečnostních důvodů v pondělí. Uvedli, že se snaží vyjednat výjimku, aby bylo možné mezi Břeclaví a Kúty projíždět po D2 bez dálniční známky.
Most leží na silnici druhé třídy, která umožňuje cestovat do slovenských obcí Kúty a Brodské bez dálniční známky. Hojně jej využívali i pěší a cyklisté, řekl starosta Lanžhota Ladislav Straka (Volba pro Lanžhot). „Je to komplikace pro ty, kdo oběma směry jezdí do práce, ale je tu i řada rodin, které mají příbuzné v Brodském nebo Kútech. Autem teď musí buďto pod dálnici, nebo až do Hodonína. Na kole je nejbližší most v Mikulčicích,“ konstatoval Straka.
Osobní vlaková doprava mezi Lanžhotem a Kúty také nejezdí, protože kvůli opravě železničního mostu přes řeku Moravu a přípravu pro vysokorychlostní trať jezdí pouze mezinárodní rychlíky z Břeclavi. V Lanžhotě vlaky nestaví.
Potíže po uzavření mostu mají s dojížděním také lidé, kteří jezdí do Česka, nebo naopak na Slovensko za prací. „Velká část zaměstnanců břeclavské nemocnice jsou lidé ze Slovenska, dojíždí přes hranici denně. Podle informací, které máme, navíc půjde o uzavírky trvající několik let, ne měsíců,“ řekl starosta Břeclavi Svatopluk Pěček (ANO).
Pro automobilovou dopravu by nejjednodušším řešením bylo zrušení mýtného na úseku dálnice mezi Břeclaví a Kúty podobně, jako je tomu například v okolí Brna. Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje v úterý informovala, že se právě takovou výjimku snaží vyjednat. Ani tento krok ale neřeší pěší dopravu a cyklisty. „Tam se nabízí možnost vyjednat pro ně výjimku, pokud je pro takový provoz most bezpečný, nebo postavit nějaký provizorní most, třeba za pomoci armády,“ uvedl Straka. O uzavírce mostu, která silně ovlivňuje dopravu obyvatel Lanžhota, se v pondělí dozvěděl z médií, doufá ale, že jej správa silnic přizve k dalším jednáním.
Most byl ve špatném stavu už dříve, jezdilo se po něm středem, projela tak auta vždy jen v jednom směru. Při povodních byl dočasně zavřený, protože voda v Moravě vystoupala velmi vysoko a do konstrukce se opíraly kmeny popadaných stromů či velké větve, které konstrukci ještě více poškodily.
Správy a údržba silnic Jihomoravského kraje zjistila, že se v mostu vyskytují statické smykové trhliny poblíž kloubů vkládaného pole směrem k pilířům, tedy v místech s velkými smykovými silami. Hrozí kolaps celé konstrukce. V havarijním stavu je také samotný kloub vkládaného pole, kde se v betonu vytvořily trhliny. Výztuž je v této oblasti obnažená, protože je silně opadaná krycí vrstva betonu, a koroduje.
Ještě před povodněmi jihomoravští silničáři chtěli most opravit, ale Slováci tvrdili, že je jejich. Teď by měli správci silnic na obou stranách hranice postupovat společně.
Zdroj: ČTK