Sociálním podnikem roku porota zvolila kavárnu a pekárnu Modrý domeček ze středočeských Řevnic. Organizátoři soutěže Zlatá vážka: Czech Social Business Awards 2024 ocenili také instituce nakloněné zaměstnávání postižených, nejlepší design či pracovní asistenty, kteří se jejich zaměstnávání věnují. Laureáti si z pátečního večerního předávání cen v Černínském paláci odnesli finanční odměnu a pozlacenou sošku Zlaté vážky z dílny sochaře Viléma Friče.
Cílem cen je upozornit na téma zaměstnávání handicapovaných a příklady dobré praxe. „Podpora zaměstnávání kolegů a kolegyň s handicapem i rovnost pracovních příležitostí je známkou každé vyspělé společnosti,“ uvedl v tiskové zprávě ministr zahraničí Jan Lipavský (nestr., dříve Piráti).
Podle předsedkyně Sněmovny Markéty Pekarové Adamové (TOP 09) jsou sociální podniky potřebné. „Připomínají nám totiž, že si nutně nemusíme vybírat mezi snahou maximalizovat zisk a snahou měnit svět kolem nás k lepšímu, ale že můžeme dělat obojí zároveň,“ sdělila politička, kterou zároveň pořadatelé vybrali jako osobnost roku.
Národní ceny sociálního podnikání letos udělovala podruhé Deklarace odpovědného podnikání, která zastřešuje přes 120 sociálních podniků v ČR. „Do pěti kategorií soutěže celkem dorazilo 183 přihlášek. Letos jsme poprvé udělili titul Sociální podnik roku,“ uvedl ředitel soutěže Zdeněk Kosour.
Za vítěznou kavárnou Modrý domeček se umístila na druhém místě Pekárna na plechu z Rychnova nad Kněžnou a na třetím brněnská kavárna, zákaznické centrum a senior taxi Teamium. V první desítce nejlepších byly kromě gastronomie také podniky věnující se výrobě mýdel, svíček a keramiky, hraček nebo květinových vazeb.
Na výběru oceněných se podílely dvě poroty, hlavní tvořili organizátoři soutěže, partneři a zástupci sněmovních poslaneckých klubů a velvyslanectví, o kategorii Sociální podnik roku rozhodovala mezinárodní porota složená z odborníků. Osobnost roku vybírali zástupci sociálních podniků.
Mezi institucemi ocenili pořadatelé Centrum společenské odpovědnosti a udržitelnosti Mendelovy lesnické univerzity v Brně, agenturu vyrábějící e-shopy na klíč Digismoothie, Městskou část Praha 7 a Czech Invest Zlín.
Nejvíce se porotě líbil design firemní značky Sociálního podniku Švadlenky, na druhém místě ocenila značku firmy Kauboy z Ústí nad Labem, která vyrábí mošty a cidery, na třetím pak balení kávy pražírny z Kokořínska Naturpark 12.
Porota ocenila také pracovní asistenty, kteří se zaměstnávání zdravotně znevýhodněných věnují. První místo získal Pavel Sedláček ze Sadů svatého Prokopa, které se zaměřují na ekologickou produkci ovoce. Na druhém místě skončila Marie Svobodová ze Sdružení Neratov, které se podílí na obnově kostela a provozuje chráněné dílny v Neratově. Na třetím místě bodoval Tomáš Příhoda z Restart Shopu, kde se prodává darované zboží a obchod provozuje tréninková pracovní místa pro znevýhodněné.
Zdroj: ČTK