• nezarazene
  • Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • Vaše 2: Podobu okolí a haly pražského hlavního nádraží navrhnou dánští architekti

    4.12.2023
    Renata Říhová

    Projekt úprav odbavovací haly pražského hlavního nádraží, revitalizace Vrchlického sadů a stavby tramvajové trati Muzeum – Bolzanova vypracují architekti z kodaňského studia Henning Larsen Architects.

    Předmětem soutěže bylo více projektů, které se týkají nádraží a jeho okolí. Týmy dostaly za úkol navrhnout novou podobu nové odbavovací haly, jejíž rekonstrukci plánuje Správa železnic (SŽ). Pro magistrát řešily úpravy Vrchlického sadů a pro pražský Dopravní podnik (DPP) tramvajovou trať, která povede od Vinohradské třídy kolem nádraží do Bolzanovy ulice.

    Soutěžní dialog Nový Hlavák

    Soutěž začala loni v květnu a měla formu takzvaného soutěžního dialogu, při kterém se do přípravy s projektanty zapojili i přizvaní odborníci a zástupci magistrátu, DPP, SŽ a dalších zainteresovaných stran. Z původních 26 přihlášek hodnoticí komise vybrala pět postupujících a následně tři finalisty.

    Na vítězném návrhu kodaňského studia Henning Larsen Architects komise ocenila komplexnost a ucelenost řešení napříč tématy. „Působí harmonickým dojmem,“ stojí ve schváleném dokumentu. Vítězné studio nyní uzavře separátní smlouvy se všemi třemi zadavateli soutěže a dopracuje svůj návrh do podoby architektonické studie a poté projektové dokumentace pro jednotlivé záměry. „Začátek realizace se předpokládá nejdříve v roce 2028,“ píše se v dokumentu.

    Na druhém místě se v soutěži za dánským studiem umístil tým barcelonských studií Miralles Tagliabue EMBT a OCA architects, třetí skončilo konsorcium českého studia re:architekti, italského ateliéru baukuh studio associato a italského studia Yellow Office. Veřejné vyhlášení výsledků soutěže se uskutečnilo 27. listopadu v městském Centru architektury a městského plánování (CAMP).

    Park, kterému se nelichotivě přezdívá pražský Sherwood, získá svěží tvář včetně nové tramvajové trati. Rekonstrukcí projde i nová odbavovací hala nádraží. Předpokládá se, že kvalitní řešení lokality přinese místu přirozenou atraktivitu a bezpečnost. „Zadáním architektonické soutěže bylo zachovat kvalitní prvky stávající budovy, zvýšit kapacitu a bezpečnost cestujících, zlepšit přestupy na další dopravu, zprůhlednit slepá místa a kultivovat veřejný prostor, aby sloužil lidem“ uvedl na sociálních sítích náměstek pražského primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček (STAN).

    Vítězný Šťastný Hlavák

    Dánské studio Henning Larsen Architects v soutěžním dialogu zvítězilo se svým návrhem Šťastný Hlavák. Jeho hlavní myšlenkou je přirozené propojení Vrchlického sadů, odbavovací haly, nové tramvajové zastávky přímo před nádražím a historické Fantovy budovy. Navrhovaná podoba celého území klade důraz na udržitelnost, mikromobilitu a navrácení života do Vrchlického sadů. Henning Larsen Architects je součástí dánské skupiny Ramboll a v oblasti komplexních urbanistických návrhů patří mezi světové lídry.

    Vizí Šťastného Hlaváku je přivítat návštěvníky města a připravit veřejný prostor tak, aby byl komfortním místem pro obyvatele i cestující. Dominantou návrhu je dřevěná střešní konstrukce, která přináší propojení prostoru Vrchlického sadů, nové odbavovací haly a plánované tramvajové zastávky. Studio zároveň rozdělilo Vrchlického sady na tři části – kulturní zónu, „nádražní náměstí“ a zónu pro doplňkové aktivity. Díky tomu vznikne vhodný prostor třeba pro pořádání trhů. Rozdělení také přispěje k výrazně lepší přehlednosti celého území. Návrh pracuje i se zlepšením podmínek pro pěší i cyklisty a přináší řešení pro udržitelnou správu celého území, například díky efektivnímu hospodaření s dešťovou vodou nebo novým přístupem k parku jako interpretaci historického členění.

    Součástí Nového Hlaváku bude i nová tramvajová trať, která povede od Národního muzea do Wilsonovy a Washingtonovy ulice k odbavovací hale a následně ulicí Opletalova do ulice Bolzanova. S tímto záměrem už nyní počítá pražský územní plán.

    Henning Larsen Architects pracují s Vrchlického sady a odbavovací halou jako s celkem a přenáší některé umělecké prvky z haly do parku, například ikonickou dlažbu využívají i na novém „nádražním náměstí“. Návrh počítá i s vysázením nové zeleně, která se lépe adaptuje na budoucí změny klimatu.

    Předpokládaný začátek realizace je v roce 2028 a podle předběžných odhadů by měla stavba stát asi 2 miliardy korun.

    Vyjádřit se může i veřejnost

    V současné době probíhá v odbavovací hale hlavního nádraží výstava, která detailně přibližuje Soutěžní dialog Nový Hlavák a představuje vítězný návrh.

    Zároveň začíná participace vítězného návrhu. Aktéři i veřejnost budou mít možnost se seznámit s vítězným návrhem a vyjádřit se k němu. Pro místní obyvatele, pracující a studující v lokalitě a jeho okolí je připraveno setkání nad návrhem s diskuzí, které se uskuteční 13. prosince.

    Pro všechny aktéry i veřejnost bude v lednu otevřen přímo v Nové odbavovací hale informační stánek, kde bude možné se dozvědět vše o návrhu a zároveň vyplnit anketu. Anketu bude možné vyplnit na stánku i online.

    Zdroj: TZ MHMP, ČTK, IPR



    Nepřehlédněte