• Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • nezarazene
  • Vaše 3: Nákladové nádraží čeká velká proměna

    Na jednom z největších brownfieldů v Praze, bývalém nákladovém nádraží na Žižkově, vzniká moderní čtvrť, která bude kromě bydlení nabízet i veškeré služby.

    Developeři, kteří v území podle plánů města staví, poskytnou v budoucnu městu kompenzace v celkové výši 1,5 miliardy korun.

    Pražští zastupitelé schválili v polovině září smlouvu mezi hlavním městem, Prahou 3 a firmou Finep spolu s pořízením změny územního plánu, která je pro stavbu nutná. Finep plánuje v areálu bývalého nákladového nádraží na Žižkově postavit asi 1200 bytů.

    Zastupitelé Prahy 3 již schválili i smlouvu s developerskou firmou Penta Real Estate, ke které se hlavní město připojí až později. V areálu nákladového nádraží již staví nebo budou stavět i další developeři. Celkem mají městu na budování veřejné infrastruktury přispět částkou 1,5 miliardy korun.

    U Staré cihelny a Rezidence Nádraží Žižkov

    Projekt společnosti Finep nese název U Staré cihelny a na trh přinese přibližně 1200 bytů a 1110 parkovacích míst. Součástí projektu jsou ale také nebytové prostory, nová pětitřídní mateřská škola či administrativní objekt. Celková výše podílu developera na veřejné vybavenosti přesáhne 167 milionů korun, z toho 72,5 milionu korun bude v penězích určených na výstavbu nové základní školy. Zbytek hodnoty bude tvořit mateřská škola, kterou firma postaví a převede na městskou část, a pozemky pro nové komunikace, plánovanou zelenou promenádu či bytový dům.

    Projekt společnosti Penta Real Estate s názvem Rezidence Nádraží Žižkov nabídne celkem 530 bytů, 10 nebytových jednotek a 700 parkovacích míst. Developer se bude zároveň podílet na výstavbě veřejné vybavenosti v hodnotě bezmála 100 milionů korun.

    Spoluúčast developerů

    Dohoda o spoluúčasti developerů na rozvoji města vznikla na základě metodiky, kterou minulé vedení magistrátu schválilo pro určení výše příspěvků developerů na budování veřejné infrastruktury nutné pro jejich bytové projekty. „Je vidět, že metodika v praxi funguje – smlouva s Finep je už třetím úspěšným příkladem od chvíle, kdy jsme ji v minulém volebním období schválili,“ uvedl náměstek pražského primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček (STAN).

    „Částka získaná díky spoluúčasti developera bude využita na stavbu pětitřídní mateřské školy s kapacitou 125 žáků a zahradou. Tu Finep zbuduje jako součást svého projektu a předá ji do vlastnictví a k provozování městské části. Dále je součástí dohody předání pozemků pro vybudování a rozšíření Malešické ulice, včetně potřebných chodníků a přechodů, předání části pozemků potřebných pro vybudování obecního bytového domu a pozemku, včetně výstavby pěší zóny s alejí, která povede podél nové tramvajové tratě,” popsal plány místostarosta Prahy 3 Pavel Dobeš (STAN).

    Dva roky vyjednávání

    Vyjednávání a příprava obou smluv se společnostmi Finep a Penta Real Estate začaly v dubnu 2021, celý proces trvá již více než dva roky. Zásadní součástí těchto jednání byly právě příspěvky na veřejnou vybavenost. Ty byly vyjednávány už dle nové pražské metodiky kontribucí z ledna 2022.

    „O budoucnosti brownfieldu na Žižkově se vedou diskuze už skoro 20 let, většinu času bez výsledku. My jsme se ale v posledních několika letech dokázali výrazně posunout a v tuto chvíli si troufám tvrdit, že opravdu stojíme na prahu velké změny. První smlouvy se dvěma ze šesti developerů jsou na této cestě historickým milníkem,” dodal Pavel Dobeš, který má na Trojce rozvoj brownfieldu Nákladové nádraží Žižkov na starosti a věnuje se mu více než tři roky.

    Důležitý rozdíl mezi smlouvou se společností Penta a smlouvou se společností Finep spočívá v zapojení hlavního města. Zatímco u prvně jmenované dohody není zatím Praha přítomna, u druhé se už nyní jedná o trojstrannou smlouvu s účastí hlavního města.

    Změna územního plánu

    Oblast bývalého Nákladového nádraží Žižkov je jedním z největších brownfieldů v Praze. Jeho celková rozloha činí 71 hektarů, součástí lokality je také historická budova bývalého nákladového nádraží. Ta je ve vlastnictví Českých drah a před deseti lety byla prohlášena za kulturní památku. Ostatní pozemky jsou převážně ve vlastnictví šesti různých developerů.

    Pro zamýšlenou transformaci území je zapotřebí rozsáhlá změna územního plánu. Podmínkou této změny je ovšem na straně třetí městské části a hlavního města uzavření dohod s každým z vlastníků pozemků, ve kterých se specifikuje nejen podoba výstavby, ale také kontribuce, tedy příspěvky developerů na veřejnou vybavenost jako jsou školy, školky, dopravní obslužnost, parky, sociální služby apod.

    Loni schválená studie z dílny Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR), podle které výstavba v území pokračuje, si kladla za cíl navrhnout podobu nové části města tak, aby zde vznikla živá čtvrť, takzvané město krátkých vzdáleností, kde nebude chybět potřebná veřejná vybavenost.

    „O budoucnosti nákladového nádraží se vedou diskuse už od roku 2009, až loni se ale podařilo nalézt dohodu v území, která bude prospěšná pro obyvatele městské části. V nové čtvrti by mělo v budoucnu žít více než 15 000 obyvatel, počítá se se vznikem školy, školek a parků,” řekl ředitel IPR Ondřej Boháč.

    Zdroj: TZ MHMP, MČ Praha 3


    Témata:

    Nepřehlédněte