Kvůli tunelu Blanka a nedostavěnému Pražskému okruhu žijí obyvatelé Prahy 6 v jejím okolí jak na dálnici a pod okny jim denně projíždějí stovky hlučících nákladních vozů. Radnici Šestky se po opakovaných stížnostech konečně podařilo najít s magistrátem společnou řeč a od jara by měl být vjezd kamionů na Prahu 6 zakázán. Výjimku dostanou pouze nákladní auta, která jedou přímo do této městské části se zásobováním.
Teprve po nekonečných stížnostech obyvatel Prahy 6, zejména těch, kteří bydlí na Bělohorské a Patočkově ulici každý den plné kamionů, se podaří odklonit nákladní auta z této městské části. Ta doplácí na nedokončený Pražský okruh. Kamiony tak místo objezdu Prahy projíždějí hustě obydleným širším centrem metropole. „Naše městská část dlouhodobě trpí nadměrnou tranzitní nákladní dopravou. Těžká nákladní vozidla prakticky dennodenně projíždějí oblastí, která je hustě obydlená, kde se nacházejí školy nebo třeba Břevnovský klášter. Širší centrum Prahy je přitom mnoho let vymezeno jako zóna zákazu vjezdu nákladních automobilů – v naší městské části se to týká částí Bubenče, Dejvic a Hradčan. Na tuto neúnosnou dopravní situaci jsme v minulosti opakovaně upozorňovali,“ řekl Našemu REGIONU místostarosta Prahy 6 pro dopravu Jiří Lála (ODS). Podle něj se Šestce na společném jednání s pražským magistrátem a dotčenými orgány podařilo dospět k všeobecné dohodě na komplexním řešení.
Zákaz vjezdu kromě zásobování
„Nákladní automobily nad 12 tun budou mít zákaz sjezdu z Pražského okruhu, výjimku tvoří pouze zásobování. Centrum, včetně vnitřního Městského okruhu, bude mít zákaz bez výjimek. Kamion, který nebude mít cíl cesty v Praze 6, se tedy automaticky nedostane na druhý břeh Vltavy jinou cestou, než objízdnou trasou. Bude tedy muset využít, i když stále nedokončený, Pražský okruh,“ vysvětlil Lála. Při jednání jeho účastníci také vytipovali kontrolní místa pro dopravní policii, která bude daná opatření vymáhat. „Nestane-li se nic mimořádného, příslušný zákaz by měl být realizován na jaře příštího roku,“ dodal.
Stávající nadměrný podíl těžké nákladní dopravy v rezidenčních oblastech podle Lály představuje zátěž pro životní prostředí a klidný život místních obyvatel, a proto doufá, že nová opatření pomohou tuto neblahou situaci zmírnit a ulehčí všem obyvatelům Prahy 6.Náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) v současné době připravuje dopravní opatření, ke kterému se vyjadřují například policisté nebo silniční správní úřad. Po novém roce jej pak předá ke schválení státní správě, které to může trvat zhruba dva měsíce. Poté by si mohli obyvatelé Prahy 6 od nadměrné zátěže z nákladní dopravy konečně oddechnout.
Virtuální válka
Dohodě mezi Šestkou a magistrátem předcházelo několik ostrých výměn mezi starostou Prahy 6 Ondřejem Kolářem (TOP 09) a právě již zmiňovaným Scheinherrem na sociálních sítích. Kolář letos v červenci na svůj facebook napsal: „Na Patočkově jsem nedávno napočítal 71 kamionů za 20 minut. Týdny a měsíce se snaží náš úřad s náměstkem primátora Adam Scheinherr situaci řešit, žádné jednání ale nesvolal, komunikovat s ním se taky nedaří, na dopisy neodpovídá, a to dokonce ani na „stošestky“.“ A o pár týdnů později dodal: „13,5 tisíce kamionů na Patočkově. Fuj! Magistrát je povoluje, namísto toho, aby je omezoval a povolenky skartuje. Náměstek Adam Scheinherr to nechává plavat.“ Podle Koláře do širšího centra města kamiony nepatří, protože to jsou hlavně místa pro bydlení, ne dálnice. V odklonění kamionů mimo Prahu 6 považuje klíčovou dostavbu Pražského okruh, protože bez něj hrozí, že se problém jen přesune jinam.
Scheinherr na tehdejší Kolářovy stesky na facebooku zareagoval s tím že výměna názorů by neměla probíhat přes sociální sítě ale osobně. „Asi Vám jde jen o prezentaci zde na facebooku, ale zde se věcně problémy nevyřeší,“ rýpnul si do Koláře. Ten zase Scheinherrovi mimo jiné vzkázal, že jeho nečinnost bude mít za následek, že žádný příčetný občan Prahy 6 v nadcházejících komunálních volbách hlas hnutí Praha Sobě, které Scheinherr reprezentuje, žádný hlas nedá. A na to Scheinherr starostu obvinil, že chce vést jen politickou kampaň, ale že o věcné řešení mu nejde. Po této ostré přestřelce ale nakonec horké hlavy vychladly a oba politici si začátkem srpna na vzájemné schůzce, kde se právě na zákazu kamionů v Praze 6 dohodli, podali ruce.
Jako kapalina
Docent Zdeněk Lokaj z dopravní fakulty ČVUT ovšem varuje, že zákaz kaminonů v samotné Praze 6 může přinést komplikace jinde. „Problematika nákladní dopravy v Praze je velice aktuální problém a chápu, proč Praha 6 chce takto razantní omezení, nicméně je nutné řešit řízení dopravy a případná omezení pro celé území Prahy,“ řekl Našemu REGIONU Lokaj. „Pokud bychom zavedli omezení pouze na území Prahy 6, pak bychom pouze problém přenesli do jiné městské části. Dopravní proud se chová jako kapalina, pokud mu někde přehradíme cestu, tak se rozleje do okolních ulic a městských částí,“ vysvětlil Lokaj. Předpokládá, že cílem této aktivity je tlak na urychlení výstavby klíčových dopravních staveb, které odvedou dopravu z centra města, jako je městský okruh a navazující radiály – například Radlická radiála a pro území Prahy 6 Břevnovská radiála – či silniční okruh kolem Prahy, který odvede tranzitní dopravu mimo Prahu.