ZDRAVÍ V KAPSE: Prostě jídlo. Poradna doktorky Skulínkové

13.8.2022
Kristina Skulínková

Jíme pořád! Několikrát denně, každý den. Proto je zde obrovská možnost změnit díky jídlu naše zdraví k lepšímu. Ale i k horšímu…

O tom, jak zdravě jíst, slyšíme ze všech stran, ale informací je někdy tolik, že už jsme jimi zahlceni a zhatí to naše plány na zdravou stravu úplně. Nenechme se ale odradit! Jídlo není žádná věda, vždyť my sami cítíme, co je dobré, víme to, ale neděláme. Takže na začátek by stačilo jíst tak, jak víme, že bychom měli.

Zde pár základních jídelních mouder:

Jezte v klidu! Vyhraďte si na jídlo dostatek času a klidné místo.

Soustřeďte se jen na jídlo. Když jíte, jezte. Nepracujte u toho, nečtěte noviny, nesledujte telefon ani televizi.

Důkladně žvýkejte. Ano, zuby máme od toho, abychom potravu řádně rozmělnili a nepolykali jí v celku ani v polocelku.

Jezte jen když máte hlad. Nejezte „do zásoby“, nemlsejte mezi jídly. Když potřebujete sníst mls, dejte si ho v čase pravidelného jídla.

Nepřejídejte se. Pokud si chcete opravdu užít oblíbené jídlo, snězte ho dost a pomalu, vychutnávejte ho. Ale když se jím přejíte, pocit těžkosti vám spokojenost nepřinese.

Jezte čerstvé jídlo. Víme to – nejlepší je jídlo čerstvě uvařené. Když je to možné, dejme mu přednost před polotovarem, jídlem ohřívaným nebo rozmrazeným.

Jezte pestře. Dbejte na to, aby byla vaše strava různorodá. Zařaďte dostatek různých obilovin, luštěnin, kvalitních bílkovin, ořechů a semen, zeleniny a ovoce. Je potřeba nad svým jídelníčkem trochu přemýšlet a plánovat ho.

Vyhněte se extrémům. Omezte jídla smažená, příliš tučná, příliš sladká, příliš pálivá, příliš horká, příliš ledová. A na druhou stranu nejezte jen nemastnou neslanou nevařenou zeleninu. Přemýšlejte a skládejte si rozumný jídelníček – udržitelně zdravý i chutný.

Dobrá snídaně je základ. I když existují lidé, kteří snídat nepotřebují – zde opět platí, že pokud není hlad, do jídla se nemusíme nutit. Oběd by měl být největším jídlem dne, kolem poledne je trávení nejsilnější. Večeři si dejte jen střídmou a ne později než 3 nebo 2 hodiny před spaním.

Jezte každý den přibližně ve stejnou dobu a stejné porce. Pravidelnost je klíčem ke spokojenému tělu, pravidelnost v jídle nevyjímaje. Rozestup mezi hlavními jídly by měl být kolem 3-4 hodin. Pokud máte vlčí hlad mnohem dříve, dopřejte si lehkou svačinku – bílý jogurt, trochu ovoce nebo zeleniny, hrst ořechů. Ale mýtus nutnosti pěti jídel denně je už dávno opuštěn!

K jídlu pijte jen menší množství tekutin – ideálně teplých nebo alespoň vlažných, rozhodně ne ledových. Není vhodné u jídla vypít příliš tekutin – nechceme naředit trávicí šťávy. Dostatečně pijte především mezi jídly.

Negativní emoce negativně ovlivňují i proces trávení. Nejezte tedy, pokud cítíte úzkost, strach, smutek nebo hněv.

Poslouchejte své tělo. Zní to možná jako klišé, ale co naplat – je to fakt. Pokud je vám po nějaké potravině špatně, tak ji nejezte, ač může být tou nejzdravější superpotravinou. Pokud jste typická sova, která je ještě pár hodin po probuzení prakticky v bezvědomí, tak se nenuťte do snídaně.

Přeji vám stálé zdraví!


Témata:

Nepřehlédněte