Zemanův sen o kanálu Dunaj-Odra-Labe není novinkou, před 82 lety byla otevřena jeho část

2.12.2020
Jaroslav Svoboda

Pokusy o splavnění Moravy jsou zaznamenány už v polovině 17. století, kdy se poprvé začalo hovořit o jejím propojením s řekou Odrou. O spojení oblasti Čech vodní cestou se Severním mořem už ale prý uvažoval i Karel IV. V roce 1901 přijala vláda zákon, který počítal s vybudováním Dunajsko-oderského průplavu v následujících dvaceti letech, veškeré snahy ale zhatila první světová válka. I další pokusy skončily nezdarem, především z finančních důvodů.

V současném projektu prezidenta Zemana hraje na našem území významnou roli řeka Morava a právě její část historického Baťova kanálu. Vznik samostatné ČSR s sebou přinesl i zájem o obnovení této otázky. Opět však nedostala přednost před jinými, důležitějšími projekty. Až ve druhé polovině si Tomáš Baťa uvědomil důležitost splavnění Moravy a vybudování plánovaného průplavu. Po jeho smrti v započatých pracích pokračovala firma Baťa, 18 miliony přispělo tehdejší ministerstvo zemědělství.

Bratislava mohla mít metro, výstavbu zhatil pád socialismu

Stavba kanálu na řece Moravě byla zahájena v říjnu 1934, o dva roky později začala výstavba plavebních komor, aby byly vedle vodního řečiště připraveny vyhloubené kanály. Do kanálu na trase Spytihněv – Staré Město bylo řečiště převedeno na konce července 1937. V Otrokovicích pak dělníci vybudovali přístaviště a kanál přímo do Baťovy továrny.

Po několika zkušebních plavbách a přečkané povodni v říjnu 1938 došlo konečně k otevření kanálu, stalo se tak 2. prosince 1938. Kanál však nefungoval dlouho, válka jej zásadním způsobem poznamenala a s jeho opravami se začalo až v roce 1946. Bohužel, postupem času se kanál začal stávat nerentabilním až na něm byl provoz v roce 1961 zastaven. Od té doby kanál jen chátral.

Nejvyšší hora Ukrajiny patřila Československu, u nás ale nejvyšší nebyla

Jak to vypadá dnes?

Dnes je takřka celá vodní cesta opravena, i třináct plavebních komor je zprovozněno a tím je umožněna jak pravidelná, tak turistická vodní doprava mezi Otrokovicemi a Petrovem, případně až slovenskou Skalicí. Turisté mohou využívat plavební komory a přístavy jak v ČR, tak na Slovensku. Tento stav však nebyl vždy.

O oživení kanálu se začalo hovořit hned po sametové revoluci. Nemožné se stalo skutečností a v květnu 1995 vyplula na kanál první loď. V témž roce vznikla Agentura pro rozvoj turistiky na Baťově kanálu, která sdružuje obce přispívající ke zpřístupnění památky. V roce 2002 navíc vznikla obecně prospěšná společnost Baťův kanál, která se podílí na organizaci provozu a podpoře aktivit podél kanálu.

Současným cílem z turistického hlediska je přivést dopravu po kanálu až do Hodonína a Kroměříže. V případě, že by došlo k realizaci přání Miloše Zemana, došlo by k napojení Baťova kanálu na síť evropských vodních cest, což však zatím vypadá jen jako utopie.



Nepřehlédněte