Znovu otevřená divadla chrlí jednu hru za druhou, diváci však zůstávají opatrní

14.9.2021
Redakce

Novou inscenaci dnes uvede Dejvické divadlo. Dramatický příběh Vina?, který se odehrává v divadle mezi jeho protagonisty, pro dejvickou scénu napsal slovenský autor a dramaturg Daniel Majling. V jedné z hal v Pražské tržnici, které se říká Skleněnka, je dnes premiéra divadelní adaptace románu Anny Bolavé Do tmy, oceněného Magnesií Literou. Divadelní podobu mu vdechla herečka Magdaléna Borová, která je autorkou scénáře, ale také hlavní a jedinou postavou představení o ženě, která propadla sběru léčivých bylin.

Ve středu má na Fidlovačce premiéru divadelní adaptace muzikálu Kouř a ve čtvrtek jako první premiéru sezony uvede Balet Národního divadla Spící krasavici. „Prodáváme plnou kapacitu hledišť bez první řady. Sledujeme změnu uživatelského chování, diváci kupují spíše na poslední chvíli, doprodáváme tedy vstupenky i v posledních hodinách před představením,“ řekl mluvčí první české scény Tomáš Staněk. Národní divadlo ale od října podle něj obnoví předprodej na šest měsíců.

Ve čtvrtek uvede Divadlo Na Maninách premiéru muzikálu Robinson Crusoe v titulní roli s Danielem Hůlkou a vršovické Divadlo Mana hru o rodinných vztazích Máma říkala, že bych neměla anglické autorky Charlotte Keatleyové, která zkoumá vztahy čtyř generací žen v jedné rodině na pozadí velkých společenských změn 20. století. K adaptaci novely a filmu Spalovač mrtvol sáhli ve vinohradském divadle D21, premiéru uvedou v pátek.

Divadelní klasiku v podobě Cyrana z Bergeracu chystá na sobotu Švandovo divadlo. „Chování diváků se výrazně změnilo: mnohem víc lidí se teď k návštěvě divadla rozhoduje ze dne na den podle situace, té osobní i té pandemické. Některé odrazuje fakt, že musí sledovat představení v respirátorech, pro jiné je bariérou nutnost prokázat se před vstupem na kulturní akce ukončeným očkováním, testem nebo potvrzením o prodělání covidu,“ tvrdít ředitel divadla Daniel Hrbek.

„Oproti době před covidem, kdy jsme měli průměrnou návštěvnost okolo 95 procent, zaznamenáváme zhruba dvacetiprocentní propad. I návštěvnost 75 procent vypadá jako hezké číslo, ale není tomu tak. Financování divadla a naše nezbytné výdaje na jeho provoz jsou totiž nastaveny tak, že se při takto zaplněném hledišti už teď potýkáme s tím, abychom mohli vytvářet to vůbec nejdůležitější – nové inscenace,“ vysvětlil. Pokud bude tento trend pokračovat, je podle něj třeba nejen hledat další zdroje, ale zvažovat i možnosti změn systému provozování divadla či struktury programu.

Sérii premiér také pouští Městská divadla pražská složená ze tří scén. Na sobotu chystá jedna z nich, Divadlo ABC adaptaci slavného Petera Pana v režii Davida Drábka. Ředitel MDP Daniel Přibyl nám sdělil, že divácký zájem v případě tohoto divadla byl veliký po rozvolnění restrikcí pro hromadné akce v červnu a červenci. „V srpnu a nyní v září vidíme pokles diváckého zájmu. Těžko říct, zda je příčinou nejistý výhled na podzim nebo povinnost prokazovat bezinfekčnost nebo finanční vyčerpanost,“ míní.

Komorní Divadlo Ungelt, dříve často beznadějně vyprodané, uvádí, že vstupenky na září a říjen se prodávají dobře. „Ale v posledních měsících se setkáváme i s trendem kupování na poslední chvíli. Část diváků se obává nakupovat vstupenky dopředu, protože neví, jaká budou platit pravidla pro návštěvu divadel,“ tvrdí mluvčí divadla Tereza Šafářová.

Zdroj: jv/ctk



Nepřehlédněte