Největší prodeje stíracích losů jsou tradičně na Vánoce, kdy se darují pod stromečkem. Pro média to uvedli zástupci největších českých prodejců losů Sazka a Korunka skupiny Tipsport. Letos uplynulo 50 let od doby, co vznikl první stírací los.
„Stírací losy jsou pro Čechy oblíbenou zábavou již po několik generací. Meziroční růst tržeb zaznamenáváme v řádu jednotek procent. Nejvyšší jsou každoročně v období Vánoc. Na Vánoce je kupují i lidé, kteří běžně losy nekupují. A to se projevuje především na tržbách, nejvyšší denní tržby máme vždy těsně před Štědrým dnem,“ řekla Eva Nováková, manažerka losů v Sazce.
Ze všech prodaných losů Sazky tvoří 70 procent stírací losy papírové a 30 procent on-line losy. „Pro papírový stírací los si musíte dojít do místa prodeje, ale také si ten daný kus můžete sami vybrat. Je to již zavedená tradice, často využívaná i jako dárek. To rozšiřuje jeho možnosti. Dá se říct, že papírový stírací los je již zavedeným vánočním zpestřením v mnoha rodinách a v posledních letech čím dál více i na svatbách, ať už jako dárek pro novomanžele nebo i svatebčany. A to je něco, co on-line los nikdy nezastoupí,“ dodala Nováková.
Specifikem České republiky je podle mluvčí Korunky Markéty Světlíkové také to, že zde prodává losy více společností najednou. Téměř po celém světě je u prodejů stíracích losů obvyklý monopol. U losů Korunka pak platí, že zákazníci mají největší zájem o losy, na kterých mají možnost vyhrát veliké sumy. Mezi nejoblíbenější patřily ty v hodnotě 300 a 500 korun s nejvyšší výhrou 13 a 20 milionů korun.
V Sazce byla historicky nejvyšší výhra ze stíracího losu v hodnotě 100 milionů korun v roce 2001 na losu Vánoční kometa se vrací. V současné době ale takto velké výhry na losech již nejsou, je ale běžné, že padají i desetimilionové výhry. Oblíbené jsou losy Černá perla a Rentiér. Korunka nedávno vydala los s názvem 100x více, který stojí 1000 korun, vyhrát se z něj dá padesát milionů korun. Jde o malou edici v nákladu 300.000 kusů, stal se nejprodávanějším losem společnosti.
První stírací vznikl v roce 1974. Stála za ním společnost Scientific Games Corporation vedená počítačovým vědcem Johnem Kozou a marketingovým expertem Danielem Bowerem. Stírací losy se staly okamžitě velice populární formou hazardu a mnoho společností začalo myšlenku napodobovat. Kozův algoritmus zajišťoval náhodný výsledek, zároveň ale stírací los nabízel možnost okamžité výhry. Nebylo tak třeba čekat na slosování, jako tomu bylo u klasické loterie. V ČR se stírací losy objevily až v září 1989. První se jmenoval Spartakiádní hra a prodávala ho Sazka.
Zdroj: ČTK