• Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • nezarazene
  • Češi rádi věří na zázraky, loni se prodalo neuvěřitelných 58 milionů stíracích losů!

    27.5.2024
    Doris Drienová

    V loňském roce se prodalo přes 58 milionů papírových stíracích losů, zájem o ně každý rok pravidelně roste až o pětinu. Na popularitě získávají také on-line stírací losy, ty jsou ale spíše doplňkem sortimentu.

    Největší prodeje stíracích losů jsou tradičně na Vánoce, kdy se darují pod stromečkem. Pro média to uvedli zástupci největších českých prodejců losů Sazka a Korunka skupiny Tipsport. Letos uplynulo 50 let od doby, co vznikl první stírací los.

    „Stírací losy jsou pro Čechy oblíbenou zábavou již po několik generací. Meziroční růst tržeb zaznamenáváme v řádu jednotek procent. Nejvyšší jsou každoročně v období Vánoc. Na Vánoce je kupují i lidé, kteří běžně losy nekupují. A to se projevuje především na tržbách, nejvyšší denní tržby máme vždy těsně před Štědrým dnem,“ řekla Eva Nováková, manažerka losů v Sazce.

    Ze všech prodaných losů Sazky tvoří 70 procent stírací losy papírové a 30 procent on-line losy. „Pro papírový stírací los si musíte dojít do místa prodeje, ale také si ten daný kus můžete sami vybrat. Je to již zavedená tradice, často využívaná i jako dárek. To rozšiřuje jeho možnosti. Dá se říct, že papírový stírací los je již zavedeným vánočním zpestřením v mnoha rodinách a v posledních letech čím dál více i na svatbách, ať už jako dárek pro novomanžele nebo i svatebčany. A to je něco, co on-line los nikdy nezastoupí,“ dodala Nováková.

    Specifikem České republiky je podle mluvčí Korunky Markéty Světlíkové také to, že zde prodává losy více společností najednou. Téměř po celém světě je u prodejů stíracích losů obvyklý monopol. U losů Korunka pak platí, že zákazníci mají největší zájem o losy, na kterých mají možnost vyhrát veliké sumy. Mezi nejoblíbenější patřily ty v hodnotě 300 a 500 korun s nejvyšší výhrou 13 a 20 milionů korun.

    V Sazce byla historicky nejvyšší výhra ze stíracího losu v hodnotě 100 milionů korun v roce 2001 na losu Vánoční kometa se vrací. V současné době ale takto velké výhry na losech již nejsou, je ale běžné, že padají i desetimilionové výhry. Oblíbené jsou losy Černá perla a Rentiér. Korunka nedávno vydala los s názvem 100x více, který stojí 1000 korun, vyhrát se z něj dá padesát milionů korun. Jde o malou edici v nákladu 300.000 kusů, stal se nejprodávanějším losem společnosti.

    První stírací vznikl v roce 1974. Stála za ním společnost Scientific Games Corporation vedená počítačovým vědcem Johnem Kozou a marketingovým expertem Danielem Bowerem. Stírací losy se staly okamžitě velice populární formou hazardu a mnoho společností začalo myšlenku napodobovat. Kozův algoritmus zajišťoval náhodný výsledek, zároveň ale stírací los nabízel možnost okamžité výhry. Nebylo tak třeba čekat na slosování, jako tomu bylo u klasické loterie. V ČR se stírací losy objevily až v září 1989. První se jmenoval Spartakiádní hra a prodávala ho Sazka.

    Zdroj: ČTK



    Nepřehlédněte