Zvieratká si žili v lese – medveď, zajac, žabka, sojka … A o čom sa rozprávali? Ako sa im tam darí? Na tyto otázky už znají odpovědi děti z barrandovské školky Tréglova, které zhlédly představení „Zvieratká v lese“ v podání žákyň slovenské školy Stredná odborná škola pedagogická v Lučenci. Slovenské dívky školku navštívily díky projektu Poznejme se říkadlem.
Jejich poetické pásmo s hudebním doprovodem bylo vystavěno na dětských říkadlech. „S ohledem na předškolní věk byla vhodně zvolena lidová říkadla, která mají v životě dětí důležitý význam. Jsou založena na rytmickém textu, který vybízí k různým hudebním aktivitám,“ uvedla česká koordinátorka projektu Kateřina Burianová.
Žákyně v mateřské škole strávily tři dopoledne. Pro děti si připravily zajímavé hudební, pohybové, výtvarné a jiné aktivity, které námětově vycházely z vybraných říkadel. Při výchovně vzdělávacích činnostech s dětmi uplatňovaly své dosavadní odborné vědomosti, dovednosti a zkušenosti získané během studia.
„Po predchádzajúcej výbornej spolupráci se Střední odbornou školou pedagogickou z Prahy 6 sme mali možnosť znovu sa stretnúť a obnoviť našu spoluprácu v rámci projektu „Poznejme se říkadlem“, ktorý bude tento mesiac ukončený po troch rokoch“, přiblížila projekt jeho slovenská koordinátorka Zuzana Danišová. Obě dvě střední školy se dlouhodobě zabývají vzděláváním žáků ve stejném oboru, který připravuje na povolání pedagoga v mateřské škole. Proto jako cílovou skupinu společného projektu zvolily právě děti v mateřských školách.
Projekt Poznejme se říkadlem umožnil vycestovat do zahraničí oběma stranám. Minulý měsíc se z „výměnného pobytu“ vrátily české žákyně, které zamířily do Banskobystrického kraje, ve kterém se nachází třicetitisícový Lučenec. Během osmi dní směřovaly ke stejným cílům jako jejich protějšky. Jednalo se především o šíření a podporu porozumění českému a slovenskému jazyku u dětí předškolního věku. Vzhledem k tomu, že jazyková kultura souvisí s národním kulturním bohatstvím, žákyně se seznamovaly i s kulturním bohatstvím partnerské země. V návaznosti na využití rytmických říkadel v jejich představení pro děti na téma „Voda“ se s těmito cíli pojil i další, a to rozvoj hudebních schopností a dovedností.
Zuzana Danišová vyzdvihla, že v obou případech „žiačky mali možnosť zdokonaliť si svoje zručnosti pri práci s deťmi predškolského veku. Bolo to veľmi obohacujúce a tiež prínosné pre budúce učitelky MŠ. Zároveň deti mohli spoznať rozdielné detské rečňovanky a pesničky v oboch jazykoch – v češtine a slovenčine. Okrem toho sme mali možnosť objaviť krásy historických a kultúrnych pamiatok v našom okolí.“ Proto je škoda, že z původně plánovaných čtyř „výměnných pobytů“ se z důvodu opatření týkajících se onemocnění covid-19, podařilo zrealizovat pouze dva, přičemž zbývající proběhly virtuálně.
Projekt kladně hodnotila i ředitelka Mateřské školy Tréglova Milena Bardová: „Spolupráce s oběma pedagogickými školami pro nás byla velikým přínosem. Společný program ukázal důležitost propojování české a slovenské kultury pro předškolní děti. Rádi jsme se do projektu zapojili a mohu říci, že společně prožitý čas obohatil nejen děti, ale i dospělé, kteří se na těchto aktivitách podíleli.“
Na základě zmiňovaných poetických pásem a z nich vyplývajících činností zrealizovaných v pražské a lučenecké mateřské škole vznikne dvojjazyčná metodická příručka. Její využití ocení především žáci a studenti připravující se na výkon povolání pedagoga v mateřské škole, ale inspiraci v ní najdou i ti, kteří se již pedagogické činnosti s dětmi věnují. Česko-slovenský projekt Poznejme se říkadlem je financovaný z prostředků Evropské Unie v rámci programu Erasmus+.
Zdroj: Kateřina Burianová