Čtyřka chce rozšířit parkovací zónu na celou čtvrť. Lidé ze starého Spořilova zuří!

18.10.2021
Jitka Kačánová

Tahání peněz z kapes nebo daň z auta. Tak reagují někteří obyvatelé Prahy 4 na nápad radnice rozšířit parkovací zóny na celou městskou část. Vedení Čtyřky argumentuje tím, že auta se teď hromadí tam, kde je zatím parkování zadarmo, a že s tím musí něco dělat. Podle opozice je návrh nepřipravený a měl by být propojený s výstavbou záchytných parkovišť na krajích města.

„Zóny zrušte, obyvatelům Prahy 4 nepomáhají vůbec v ničem. Přes den, kdy rezidenti vyjíždí jinam, a parkovací místa by mohli využít třeba dojíždějící mimopražští, jsou ulice prázdné. Naopak večer nelze najít místo k zaparkování široko daleko. Skvělá služba za 1200 ročně! A to nezmiňuji rodiny, co potřebují více než jedno auto,“ napsal na facebooku Prahy 4 Daniel Zmeškal, jeden z  odpůrců dalšího rozšiřování parkovacích zón. Kritická k zónám je i diskutující Pavla Drbalová. „Když už chcete za modré zóny vybírat tisíce, bylo by možné, aby místa, která jsou modrým pruhem za pár korun označena, byla reálně použitelná? Výmoly a lampy uprostřed parkovacích míst to naprosto znemožňují. Zóny také nerespektují výjezdy z parků (zeleně) nebo zcela znemožňují (po plném obsazení) průjezd užšími ulicemi nebo zatáčkou jak běžným autům, tak samozřejmě obsluze technické (popeláři). Mohl by u toho malování také někdo přemýšlet?“ ptá se vedení Čtyřky.

Starý Spořilov je proti

Za zbytečné tahání peněz z kapes považují zóny placeného stání i obyvatelé starého Spořilova. V této vilové čtvrti je totiž parkování mimopražských řidičů příliš netrápí. Zato většina z nich má ke svému soukromému autu, zaparkovanému v garáži, ještě i firemní, které stává na ulici. A za něj se jim parkovné rozhodně platit nechce. „Takových aut tu může být až dva tisíce. Na starém Spořilově si proto rozšiřování parkovacích zón místní nepřejí. Pro ně je to jen zbytečný výdaj navíc, protože jinak se pro ně nic nezmění,“ řekl Našemu REGIONU opoziční zastupitel ze Čtyřky Lukáš Zicha (STAN). „Celé to rozšiřování zón placeného stání mi přijde strašně nepřipravené a zavádí se to bez podpory záchytných parkovišť,“ myslí si Zicha. Pro záchytná parkoviště v Praze 4 má vytipovaná různá místa, jedno například právě na Spořilově vedle Alberta. „Hlavně by se ale parkovací zóny měly řešit globálně v celé Praze. A také se musí rozlišovat, komu a kde zóny pomůžou, a naopak,“ dodal.

Další opoziční zastupitel Viktor Derka (Piráti) s parkovacími zónami v zásadě souhlasí. „Jediný problém vidím v tom, že se to celé přesune dál, a za chvíli bude potřeba zavádět parkovací zóny i v Libuši nebo Kunraticích,“ řekl Našemu REGIONU. A záchytná parkoviště podle něj nejsou samospásná. „Když si má řidič vybrat mezi parkováním zadarmo přímo na místě, kam jede, nebo na vzdálenějším parkovišti za nějaký poplatek, tak si samozřejmě vybere tu první variantu,“ je přesvědčený Derka.

Díky zónám zaparkuji

Právě přetlak aut, ve kterých do Prahy 4 míří zvnějšku lidé za prací a které komplikují život místním obyvatelům, je podle radnice důvodem, proč se rozhodli zóny rozšířit. „Zóny byly spuštěny jen v části Prahy 4 a tudíž se doprava logicky přelila tam, kde ještě nejsou. A lidé, kteří tam bydlí, logicky volají my je chceme taky, my tu teď máme všechna auta,“ vysvětluje plány radnice zastupitelka Lucie Michková (ODS).

Praha 4 by proto chtěla příští rok zavést zónu placeného stání všude. Určitá část jejích občanů s její představou dokonce souhlasí a v již zmiňované facebookové diskusi uvádí i příklady, kde zavedení zón místním pomohlo. „Kačerov. Před zavedením zón odstavné parkoviště pro mimopražské dojíždějící. Nyní konečně pro nás, co tady bydlíme. Další příklad, Budějovická u metra Pankrác, přímo před hlavní poštou, konečně tam můžu na chvíli zaparkovat. Mám pokračovat? Víte, mám zkušenost, že nejvíc nadávají především ti, kteří jsou tzv. náplavy nebo dokonce nemají na Praze 4 ani trvalé bydliště,“ zastává se zón například Stanislav Býček Kvapil. „Musím říct, že parkování se po zavedení modré zóny u nás (Antala Staška ) se zlepšilo. Zaparkuji vždy,“ přitakává mu další diskutující David Zandálek.

Zóny placeného stání byly na části území Prahy 4 zprovozněny k 1. červenci 2018. Byly a dosud jsou zejména v okolí trasy metra C, u zastávek tramvají a autobusů MHD blízko centra města a na dalších místech, kde se po zavedení zón v Praze 2 a v Praze 5 začaly hromadit automobily mimopražských řidičů. Jejich vozidla zde stála celý den a bránila v parkování obyvatelům Čtyřky. V roce 2019 se ZPS znovu rozšířily až po Jižní spojku a do okolí Modřanské ulice.

Za minulý rok Čtyřka z parkovacích zón získala 27,6 milionu korun. Své obyvatele vyzývá, ať se k připravované podobě nových zón, zveřejněné na webu https://mapy.praha4.cz/mapa/zps, vyjádří do 5. listopadu 2021. A to buď e-mailem na adresu: [email protected] nebo osobně na Odboru životního prostředí Úřadu MČ Praha 4.



Nepřehlédněte