Dálnice D1 u Přerova pořád končí v poli. Její dostavbu podpořilo na 10 tisíc lidí

2.8.2021
Jan Štoll

Dopravní situace je na Přerovsku dlouhodobě katastrofální a neudržitelná. Při průjezdu městem řidiči čekají v kolonách i dlouhé hodiny. Neúnosná hustota provozu výrazně zvyšuje nejen riziko nehodovosti, ale také množství vypuštěných zplodin do ovzduší.

„Pokud by byla dokončena D1 v úseku mezi Přerovem a Říkovicemi, došlo by k významnému poklesu hustoty dopravy v Přerově a okolních obcích. Rovněž by se zrychlila mobilita mezi Zlínskem a Ostravskem. V neposlední řadě by se také výrazně snížilo riziko nehodovosti i množství vypuštěných zplodin,“ popisuje přínosy dokončení D1 Libor Lukáš, předseda Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě (SRDIM).

Nedávno se dopravní situace v regionu ještě více zhoršila díky teplem popraskané dálnici D35 na Prostějovsku. V plné nahotě se tak obnažila chybějící dopravní alternativa. Silniční provoz na Přerovsku totiž mohl být dávno převeden na dálnici D1, což by byla pro Přerováky a obyvatele okolních obcí velká úleva. Dokončení D1 v úseku mezi Přerovem a Říkovicemi bohužel dlouhodobě blokují aktivisté-jednotlivci.

„Bohužel obstrukční jednání aktivistů v průběhu povolovacích procesů evidentně brzdí průběh realizace stavby, což ve svém důsledku komplikuje život desítkám tisíc spoluobčanů, kteří na Přerovsku žijí nebo podnikají,“ dodal Lukáš, který je zároveň kandidátem do voleb za uskupení Trikolóra Svobodní Soukromníci.

Nejhlasitější kritika dostavby D1 přitom zaznívá z úst aktivistů, kteří s Přerovem nemají nic společného. „Do očí bijící katastrofální stav české legislativy umožňuje komukoliv, kdekoliv a na cokoliv podat námitku či žalobu, a to naprosto beztrestně, bez jakékoliv zodpovědnosti, byť se ho kauza absolutně netýká,“ zdůrazňuje Libor Lukáš.

Za dostavbu chybějícího úseku vznikla petice, kterou organizátoři SRDIM předali v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky předsedovi Radkovi Vondráčkovi (ANO). „Ukazuje se, že povolování velkých infrastrukturních projektů a možnosti jeho nekonečného připomínkování či rozporování, je potřebné lépe legislativně ošetřit. Není možné, aby se občané stávali rukojmími nekonečných správních procesů,“ uvedl Vondráček.

„Podpora deseti tisíc spoluobčanů nám dodává další sílu k tomu, abychom v naší neustálé snaze dokončit D1 pokračovali. ŘSD je připraveno udělat maximum možného, abychom dokončení posledního úseku D1 u Přerova dosáhli co nejdříve,“ řekl Radek Mátl, generální ředitel ŘSD ČR.

Na potřebě dostavby úseku dálnice se vesměs shodují i krajští lídři kandidátek politických stran. Jako jeden z hlavních problémů v regionu označil dostavbu D1 lídr ANO Ladislav Okleštěk. „Na stole jsou už roky novely zákonů, které přípravu a realizaci dopravních staveb zjednoduší a zrychlí. Souvisejícím řešením je také znemožnit pár jedincům z ekologických hnutí, aby dlouhé roky blokovali stavby dálnic, při čemž jejich motivace je často velmi pochybná,“ uvedl. Obdobně vidí situaci i lídr KSČM Ludvík Šulda. „Zhoršující se dopravní situace, chybějící část dálnice D1 u Přerova a potřebné obchvaty měst a obcí,“ popisuje hlavní problém Šulda.

Lídr Pirátů a STAN Tomáš Müller vidí jako hlavní problém stav krajské infrastruktury. „Zejména silnic druhé a třetí třídy, které má ve správě přímo Olomoucký kraj,“ uvedl Müller. Jako problematickou označil infrastrukturu i lídr Spolu Marian Jurečka. „Z konkrétních problémů musím zmínit dostavbu dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem,“ uvedla Zuzana Majerová Zahradníková, lídryně Trikolory Svobodných Soukromníků.

Zdroj: TZ SRDIM, ČTK



Nepřehlédněte