Dezinfekci používá při vstupu do prodejny minimum zákazníků, jde o jednotky procent. Podíl je výrazně vyšší, pokud má obchod automatický dávkovač. Vyplývá to ze studie dodržování ochrany proti covidu-19 na frekventovaných místech v Brně. Výzkumníci z Masarykovy univerzity také zjistili, že ochranu dýchacích cest správně vybírají a nosí spíše starší lidé.
„Kromě ‚běžných faktorů‘ jsme se zaměřili i na ty, které jsou behaviorální: sociální vliv a postrčení, usnadnění ‚chtěného‘ chování. Ukázalo se, že ty hrají mnohdy mnohem větší roli, než faktory, které bychom očekávali v první řadě,“ popsal Michal Jirásek z ekonomicko-správní fakulty.
Za „postrčení“ nebo „behaviorální šťouchnutí“ odborníci označují právě instalaci automatického dávkovače, který má vliv na používání dezinfekce při vstupu do prodejny. Automatický dávkovač její aplikaci usnadňuje, zatímco manuální vyžaduje aktivitu navíc a také může být považován za nehygienický. Rozdíl v míře využívání mezi oběma typy je zhruba šestinásobný, informovali výzkumníci.
Sociální vliv spočívá například v tom, zda ochranu dýchacích cest v prodejně nosí také ostatní zákazníci, případně zaměstnanci obchodu. Pokud člověk vstupující do prodejny vidí, že ostatní mají respirátor, nejspíš si jej nasadí také. Zejména pokud mají ochranu všichni, působí to podle studie motivačně. Naopak pokud je zjevné, že personál dodržování povinnosti nevyžaduje, případně sám nemá ochranu úst a nosu, často si respirátor správně nenasadí ani nově příchozí.
Z mladistvých do 18 let nosí ochranu dýchacích cest v obchodech správně jen 41 procent, u starších 65 let jich je 82 procent, ukázala studie. Na nošení či nenošení respirátoru nemá významný vliv velikost prodejní plochy, denní doba ani připomenutí aktuálně platných povinností na dveřích prodejny. Ze zaměstnanců se nejlépe chrání pracovníci lékáren a knihkupectví, nejhůře ti v elektroobchodech či trafikách.
Studii zpracoval tým z Katedry podnikového hospodářství Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzita 4. listopadu v městském centru a nákupních střediscích s obchody různé velikosti. Základní metodou bylo pozorování zákazníků a zaměstnanců během celého dne. Data zahrnují 67 obchodů, 1753 zákazníků a 472 zaměstnanců.
Zdroj: ČTK