• Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • nezarazene
  • Do cviček! Poradna doktorky Skulínkové

    18.5.2024
    Kristina Skulínková

    Když se mluví o tělesném cvičení nebo jiné aktivitě, zaznívají slova aerobní a anaerobní. Jistě jste je již slyšeli, ale možná trochu tápete v tom, co vlastně tato slova znamenají, jak se tato cvičení od sebe liší a jaký to má pro nás praktický dopad. Zkusíme si to tedy nyní stručně shrnout a srozumitelně vysvětlit.

    Energie

    Nejdůležitějším zdrojem energie pro naše tělo na molekulární úrovni je takzvané ATP neboli adenosintrifosfát. Právě toto palivo buňky používají, aby obstaraly nejrůznější metabolické procesy – včetně svalové práce.

    Organismus si může vyrobit ATP jak za přítomnosti kyslíku, tak i bez něho. Což samozřejmě neznamená, že nemusíme dýchat, ale vysvětluje to rozdíl mezi aerobní a anaerobní aktivitou, jak si vysvětlíme níže.

    Aerobní

    Aerobní cvičení, kterému se také říká kardio, zahrnuje fyzickou aktivitu nižší intenzity, kterou provádíme po delší dobu. Naše svaly pracují za přítomnosti kyslíku, probíhá štěpení tuků a sacharidů, což je pomalejší způsob produkce energie. K aerobnímu cvičení patří třeba běh, rychlá chůze, plavání, jízda na kole, tanec. Tento druh cvičení působí velmi příznivě na zdraví kardiovaskulárního systému, plic, zlepšuje kondici, vytrvalost a pálí kalorie.

    Na druhou stranu – pokud čekáte, že zhubnete jen tím, že budete každý den běhat, možná budete zklamaní, když to nepůjde, nebo když se počet shozených kil zastaví. Naše tělo si totiž na zátěž zvykne, a pokud nebudeme přidávat na intenzitě, přestane pálit tolik kalorií. Stejně jako pokud běháte stále stejným tempem stále stejnou vzdálenost, vaše kondice už nebude růst. Proto bychom při hubnutí neměli sázet jen na aerobní cvičení!

    Anaerobní

    Během anaerobního cvičení je ATP tvořen ze zásob fosfokreatinu ve svalových buňkách a k jeho tvorbě není potřeba kyslík. Je to tedy velmi rychlý a pohotový zdroj energie. Využijeme ho při pohybové aktivitě vysoké intenzity, jako je například posilování nebo sprint. Pokud chcete zhubnout a vytvarovat postavu, rozhodně byste se tomuto druhu aktivity neměli vyhýbat – spálíte ve skutečnosti více kalorií než kdybyste denně běhali.

    Anaerobní cvičení pomáhá efektivně budovat svalovou hmotu, což samo o sobě je výhra i při hubnutí – svaly jsou totiž metabolicky velmi aktivní, pomáhají vám zvýšit bazální metabolismus, a tak spalujete kalorie i v klidu! Do svých sportovních plánů tedy zařaďte i silový trénink nebo intervalové cvičení. Pokud nechcete chodit do posilovny, můžete posilovat i doma – buď jen s vlastní vahou nebo si na pomoc vezměte třeba PET lahve naplněné vodou.

    Kombinace

    Myslím, že poselství je jasné – měli bychom zařazovat jak aerobní, tak anaerobní aktivity, abychom získali výhody obou! V jakém poměru, frekvenci a intenzitě samozřejmě závisí na našich osobních potřebách, preferencích a možnostech. A ještě další poselství – každý pohyb je lepší než žádný pohyb! Tři dřepy jsou lepší než nic, vyjít jedno patro je lepší než nic, zaskákat si v kuchyni je rozhodně lepší než nic…

    Zdroj: autorský text



    Nepřehlédněte