To, co dnes létá ve vzduchu, bude zítra součástí výuky. Třemošnice se chystá spojit budoucnost s praxí – a možná tím nastaví nový standard technického vzdělávání.
Technologický vývoj posledních let ukazuje, že drony nejsou jen doménou armády nebo koníčkem pro nadšence. Stávají se běžným nástrojem v zemědělství, stavebnictví, záchranných složkách, logistice nebo ochraně životního prostředí. Reaguje na to i české školství. Střední odborná škola a Střední odborné učiliště technické v Třemošnici na Chrudimsku chystá od školního roku 2026/2027 nový studijní obor zaměřený právě na bezpilotní prostředky. V rámci České republiky by šlo o zcela ojedinělou vzdělávací nabídku.
Kombinace technologií a všeobecného vzdělání
Plánovaný obor má mít lycejní charakter, což znamená spojení všeobecné výuky s odbornou přípravou. Studenti se seznámí nejen s konstrukcí, ovládáním a programováním dronů, ale i s širšími souvislostmi – jako je právní rámec jejich využití, bezpečnostní zásady či aplikace v konkrétních oborech praxe.
„Pokud chceme obor otevřít už od školního roku 2026/2027, musíme jej zapsat do rejstříku škol nejpozději v září. Počítáme s celkovou kapacitou 120 studentů, rozdělenou do čtyř ročníků. Následně plánujeme intenzivní propagaci na burzách škol po celé republice,“ uvedl radní pro školství Pardubického kraje Josef Kozel.
Odborné dovednosti s širokým uplatněním
Bezpilotní prostředky dnes nacházejí uplatnění napříč mnoha profesními oblastmi. V zemědělství se využívají k monitorování porostů, cílenému hnojení nebo postřiku. Ve stavebnictví pomáhají při mapování terénu, tvorbě 3D modelů nebo inspekcích těžko dostupných konstrukcí. Záchranné složky je nasazují při pátracích akcích, hašení požárů nebo při doručování zdravotnického materiálu do těžko dostupných oblastí.
Moderní drony navíc často pracují autonomně a jsou vybaveny pokročilým softwarem, kamerovými systémy či termovizní technikou. Studenti tak získají nejen technické znalosti, ale i digitální kompetence důležité pro budoucí zaměstnání v dynamicky se rozvíjejících oborech.
Inspirace z Moravské Třebové
Pardubický kraj už má s technicky zaměřeným lyceem pozitivní zkušenost. Od roku 2019 funguje v Moravské Třebové letecké lyceum při místním gymnáziu. Studenti se zde od třetího ročníku profilují buď směrem k letecké dopravě, nebo ke konstrukci a údržbě letadel. V rámci výuky mohou absolvovat i pilotní, plachtařský nebo parašutistický výcvik. Škola spolupracuje s profesionály z praxe, a studenti se tak už během studia dostávají do kontaktu s reálným světem letectví.
Podobný model by mohla nabídnout i Třemošnice, tentokrát s důrazem na bezpilotní technologie a moderní přístupy k výuce technických oborů. Nový studijní směr by mohl oslovit nejen technicky zaměřené žáky, ale i ty, kteří hledají obor s praktickým uplatněním a vazbou na reálný vývoj v průmyslu a službách.
Budoucnost technického vzdělávání
V době, kdy firmy i veřejný sektor stále častěji využívají drony ke každodenní práci, roste poptávka po kvalifikovaných odbornících. Nový obor v Třemošnici proto reaguje na skutečné potřeby trhu. Absolventi najdou uplatnění v oblasti technologií, programování, logistiky, inspekce staveb, zemědělství i bezpečnostních složek. Ovládání dronů bude navíc jen jedním z mnoha dovednostních pilířů – důraz bude kladen také na schopnost analyzovat data, navrhovat řešení a využívat pokročilé softwarové nástroje.
Pokud se podaří všechny přípravy dotáhnout včas, vznikne v Třemošnici výjimečné centrum vzdělávání, které spojí moderní technologie s kvalitní výukou a přístupem k budoucnosti. A to nejen v regionálním, ale celostátním měřítku.
Zdroj: ČTK