• Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • nezarazene
  • Extrémně nebezpečný benzen stále hrozí výbuchem

    Pod neustálou hrozbou výbuchu a požáru už takřka týden dnem i nocí pracují hasiči, kteří v Hustopečích nad Bečvou na Přerovsku likvidují následky vykolejení a požáru vlaku převážejícího více než 1000 tun toxického benzenu. Hasiči zásah hodnotí jako extrémně nebezpečný, protože stále není zažehnáno riziko dalšího požáru. „Benzen je z pohledu hasiče jedna z nejhorších látek, která může hořet. Je totiž nejen mimořádně hořlavá, ale i toxická,“ řekl velitel jednotky hasičů Správy železnic z Přerova Ondřej Kovacs, jehož podřízení z ohořelých cisteren benzen opatrně přečerpávají.

    V pátek minulý týden u hořícího vlaku s benzenem zasahovalo až 180 hasičů. Kvůli riziku exploze zatím nebyla oznámena likvidace ani lokalizace požáru. Benzen se vyznačuje vysokou toxicitou, takže hasiči musí při jeho přečerpávání pracovat ve speciálních oblecích a dodržovat přísná pravidla, jelikož pracují s nebezpečnou hořlavinou. „Už při příjezdu první posádky šlehaly plameny desítky metrů vysoko a bylo zřejmé, že půjde o extrémně složitý zásah. Za svoji kariéru nic takového nepamatuju,“ uvedl Kovacs.

    Benzen ve směsi s hasební vodou a v kombinaci s nízkými teplotami tuhne, což podle Kovacse znemožňuje jeho čerpání. Kvůli tomu i týden po nehodě některé vykolejené cisterny zůstávají stále na místě. Po opatrném přečerpání benzenu a odvětrání prázdných cisteren budou muset hasiči celý prostor připravit tak, aby bylo možné bezpečně odstranit vraky železničních vagónů.

    Zásah hasičům komplikuje i nutnost pracovat ve speciálním protichemickém obleku. Po návratu na základní stanoviště musí projít dekontaminačním stanem, protože benzen je vysoce karcinogenní látka. „Každý den je na místě zhruba třicet železničních hasičů. Z důvodu potřeby střídání sil jsou do akce povolaní nejen příslušníci ze stanic v okolí, ale i jejich kolegové ze zbytku republiky,“ uvedl ředitel Hasičského záchranného sboru Správy železnic Jan Blecha, podle kterého zatím nelze odhadnout termín zprovoznění trati z Hranic na Moravě do Valašského Meziříčí.

    Zdroj: ČTK



    Nepřehlédněte