Nový most má být rozšířen a má mít tři koleje namísto nynějších dvou, sdělila mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová. Kdy bude projektant znám, zatím není jasné. Práce na novém mostě ale plánuje SŽ v letech 2027 až 2029 a předpokládané náklady stavby jsou odhadovány na 3,4 miliardy korun.
„Správa železnic musí v souvislosti s dalším osudem mostu na Výtoni jednat s péčí řádného hospodáře. Proto pokračuje v přípravě projektu,“ uvedla mluvčí.
Po mostě může nyní kvůli jeho havarijnímu stavu projíždět v jeden moment pouze jedna vlaková souprava za snížené rychlosti maximálně 20 kilometrů v hodině. SŽ proto navrhuje most zbourat a postavit nový. Proti tomu se však postavili v petici obyvatelé a také někteří odborníci. SŽ zároveň ještě čeká další jednání mimo jiné se zástupci Centra kulturního dědictví UNESCO.
Podle SŽ však vybudování nového tříkolejného mostu přinese zvýšení jeho kapacity a opětovné zavedení traťové rychlosti 60 kilometrů v hodině. Projíždějící vlaky mají dělat v budoucnu menší hluk a na Výtoni přibude vlaková zastávka. Na mostě bude lávka pro pěší a povedou po něm cyklostezky.
SŽ však stále řeší památkovou ochranu mostu a již jednala se zástupci Centra kulturního dědictví UNESCO a jejich technické složky ICOMOS International, které následně pozve do Prahy. „Zároveň se v letošním roce celý záměr podrobí mezinárodně uznávanému posouzení vlivu na kulturní dědictví, Heritage Impact Assessments (HIA). SŽ bude vůbec první organizací v České republice, která se do tohoto procesu pustí,“ uvedla Eberl Friebová. Spolu s pražským magistrátem pak správa hledá místo pro přenesení původní mostní konstrukce.
SŽ má vyšehradský železniční most ve správě od roku 2004, kdy byl prohlášen i kulturní památkou. Statut se SŽ od roku 2010 pokusila dvakrát neúspěšně sejmout.
Železniční most na Výtoni byl zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století ho nahradil most, který se klene přes Vltavu dosud. Konstrukce je podle odborníků významnou technickou kulturní památkou v exponované části pražské památkové rezervace.
Zdroj: ČTK