• nezarazene
  • Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • Hřensko je stále neklidnou oblastí. Pro turisty stále nebezpečnou

    16.3.2023
    Táňa Pikartová

    Uvolněných balvanů nad silnicí směřující na Mezní Louku si jako první všimli těžaři, když odstraňovali na vrcholu skály naproti penzionu Klepáč stromy poškozené loňským požárem.

    Firma Vertico začala v Hřensku s přípravami na odstranění uvolněných balvanů už začátkem minulého týdne. Uvolněné bloky hrozily pádem nejen na komunikaci, ale i na autobusovou zastávku a okolní budovy.

    Na sanaci má firma podle smlouvy čas do konce měsíce března, kdy by také měla skončit uzavírka silnice, která je v současné době velkou komplikací pro obyvatele osad Mezná a Mezní Louka, kteří musí využívat objízdnou trasu přes Vysokou Lípu u Jetřichovic. Po této alternativní trase jezdí také ostatní doprava, včetně místních autobusů.

    „Předpokládám, že budou pracovníci rozbíjet kameny nahoře na menší kusy a snášet je dolů nebo je uloží bezpečně nahoře,“ uvedl mluvčí správy národního parku České Švýcarsko Tomáš Salov k možnému postupu sanační firmy.

    Po ukončení prací se na místo budou moct vrátit těžaři, kteří v parku odstraňují zbytky ohořelých stromů. Podle mluvčího Salova bude skalní útvar pod stálým geologickým dohledem. „Ono to nebylo ohrožující pro těžaře, protože pracovali nad tím, ale v případě, že by strom spadl na některý z těch nestabilních kamenů, tak hrozilo nebezpečí, že spadne,“ uzavřel.

    Náklady na odstranění uvolněných balvanů, které jsou zatím spočítány na 1,4 milionu korun, uhradí správa parku. Peníze však bude požadovat po vlastnících ohrožených pozemků, obci Hřensko a Ústeckém kraji, kteří by měli náklady ze zákona uhradit.

    Ředitel společnosti Vertico Václav Šavr nastínil postup prací při likvidaci uvolněných balvanů. Pracovníci firmy kameny rozdělí na menší kusy a odnesou do bezpečné vzdálenosti. Ještě však před samotným zahájením prací si firma musela zajistit pracovní místa a přístupové cesty. Prvním krokem bylo zajištění skalních bloků ocelovými lany a sítěmi. Balvany pak rozpojují hydraulickými klíny na menší kusy a z nich na první etáži skalního vrchu vyskládávají ochranný val, který případně zadrží drobný opad z vrchní etáže. „My je pak musíme transportovat do bezpečné vzdálenosti. To znamená, že by pak teoreticky mělo dojít k pokračování těžby,“ uvedl ředitel Šavr a dodal, že o dalším postupu musí rozhodnout správa národního parku.

    „Konec měsíce je termín reálný, ale my se v souvislosti s ostatními věcmi, jako je provoz na silnici, pokusíme zkrátit termín na dva týdny,“ dodal ředitel Šavr.

    Zdroj: ČTK



    Nepřehlédněte