Akné jako vada na kráse. Známe nejlepší triky, díky kterým se ho opravdu zbavíte

13.8.2018
Mája

Kolem vlivu stravy na akné se vedou odborné spory už mnoho let. Dříve se akné dávalo za vinu potravinám, jako jsou čokoláda, černý čaj nebo kořeněná jídla, souvislost se ale nepodařilo potvrdit. I přesto se ukazuje, že mezi akné a výživou existují vazby, které nemůžeme přehlížet. Zkuste alespoň několik týdnů dodržovat tato doporučení odborníků na výživu:

  1. Omezte příjem kravského mléka a mléčných výrobků – Doporučení je založeno na obsahu hormonů v mléce a jejich negativním vlivu na mazové žlázy člověka. Dalším podezřelým faktorem je vysoká koncentrace jódu, která prý výrazně zhoršuje akné v pubertě. Pokud se však rozhodnete mléko a mléčné výrobky z jídelníčku úplně vyloučit, měli byste myslet na vápník a jeho doplnění jinými zdroji.
  2. Snižte příjem potravinových složek, které podporují zánět – Sem patří například nasycené mastné kyseliny, které se nacházejí především v mase a živočišných produktech (másle, sádle, uzeninách, vnitřnostech apod.) a rafinované potraviny včetně cukru.
  3. Zvyšte spotřebu potravin s protizánětlivým účinkem – Jde především o syrovou zeleninu a ovoce (nejlepší jsou bobuloviny, hrušky, granátová jablka, hrášek, brokolice, zelí a další), ořechy a olejnatá semena.
  4. Konzumujte častěji potraviny s vysokým obsahem karotenoidů – Karotenoidy jsou barviva, která odpovídají za barevnost ovoce a zeleniny. Alfa i beta-karoten najdeme hlavně v mrkvi a dýni, lykopen v červených plodech, zeaxantin v tmavozelených plodech, kryptoxantin v mangu, pomerančích, meruňkách a broskvích a lutein v žlutočervené a zelené zelenině, ovoci a ve vejcích.
  5. Užívejte probiotika – Přátelské kmeny bakterií mají pozitivní vliv na složení střevní mikrobioty a celkové zdraví. Kromě vnitřního užívání probiotik dermatologové navíc doporučují jejich aplikaci přímo na pleť ve formě speciálních přípravků. I na kůži máme spoustu bakteriálních kmenů, jejichž zastoupení by mělo být v rovnováze. Proto se nedoporučuje užívání antibiotik na akné, které zbaví pleť všech kmenů, včetně těch „hodných“.
  6. Užívejte vitamin C, E, zinek a chrom – Podporují imunitu a hojení kůže. Pozor na vysoké dávky zinku (větší než 100 mg/den), které naopak mohou imunitu oslabit.
  7. Zvyšte příjem esenciálních mastných kyselin – Tyto mastné kyseliny si naše tělo nedokáže vytvořit. Najdeme je například v rybím tuku nebo za studena lisovaném konopném a lněném oleji.

Kvasnice jsou zdravé pro srdce i na nervy. Udělejte si z nich pomazánku nebo pleťovou masku

A jaké jsou další rady a triky v boji proti akné?

  • Na tvořící se vřídky přikládejte 2x denně zabalenou kostku ledu – pomůže zmírnit zánět a začervenání.
  • Několikrát denně potírejte akné některým z těchto přípravků – olejem z čajovníku australského (tea tree), jablečným octem, gelem nebo šťávou z listů aloe vera, mastičkou s obsahem konopí.
  • Holte se po směru růstu vousů (chlupů) a raději elektrickým strojkem než žiletkou. Holicí nástroje po použití dezinfikujte například roztokem peroxidu vodíku.
  • Akné by se nemělo vymačkávat, a pokud ano, tak pouze bílé hlavičky. Černé vyžadují speciální nástroj nebo ošetření dermatologem.
  • Kosmetiku vybírejte pečlivě – Zaměřte se na přírodní kosmetiku šetrnou k vaší pokožce.
  • Čistěte si pleť a nesahejte si na postižená místa špinavýma rukama – Na čištění používejte speciální přírodní přípravky v adekvátním množství. Pozor na přehnané čištění a častý peeling. Méně je někdy více.
  • Pijte čistou vodu, cvičte, odpočívejte – Nedostatek tekutin, pohybu nebo příliš stresu může také ovlivnit vaši pokožku.

FOTO: Akné

Akné - pleťAkné - pleťAkné - tea treeAkné - mastAkné - aloe
Další fotky
Akné - ovoce

Myslete na to, že těžké případy akné mohou být projevem vážného onemocnění (např. vaječníků nebo nadledvinek), takže byste měli o svých zdravotních potížích vždy informovat lékaře. Léčba chronického a vleklého akné patří do rukou dermatologa.


Témata:

Nepřehlédněte