• Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • nezarazene
  • Je pro Petra Štěpánka důležitější zdraví Pražanů nebo Středočechů?

    22.9.2017

    Petr Štěpánek je zastupitelem hlavního města Prahy, zároveň starostou Prahy 4 a nyní ještě  kandiduje do poslanecké sněmovny jako lídr Strany zelených ve Středočeském kraji. Nákladní doprava přitom trápí oba regiony. Jenže v zájmu Prahy je vytlačit kamiony do středních Čech, v zájmu středních Čech je, aby se z Prahy doprava nepřesunula. Že to nejde dohromady? Starosta Prahy 4 má unikátní plán, kterým vysvětluje tento střet zájmů: nejlepší bude na hranicích České republiky kamiony naložit na koleje!

     Kolik peněz by tento plán stál, Štěpánek neřeší: „Nejdůležitější je v tomto případě odpověď na otázku, co je pro náš stát a naši společnost důležitější: zdraví obyvatel Prahy a Středočeského kraje, anebo peníze ušetřené v rozpočtu?“ 

    Jste starostou Prahy 4 a zároveň lídrem kandidátky Strany zelených ve Středočeském kraji pro letošní volby do Poslanecké sněmovny. Jdou zájmy těchto regionů dohromady?

    Spojení obou postů má svou logiku. Praha je hlavní město Středočeského kraje a leží prakticky uprostřed Středočeského kraje. Je cílem mnoha zaměstnanců ze středních Čech, kteří v Praze pracují, živnostníků a podnikatelů, pro které Praha představuje odbytiště zboží a služeb, a víkendových návštěvníků, kteří přijíždějí za kulturou či nákupy. Mnohé problémy, které v hlavním městě máme, například s parkováním či dopravou, se dají řešit právě ve spolupráci se Středočeským krajem.

    Podporujete návrh omezit do doby dostavby úseku 511 Pražského okruhu vjezd nákladním automobilům s délkou nad 12 metrů do Prahy.  Z jakých analýz vychází tento návrh?

    Nejde o podíl kamionů na dopravě, ale spíše o intenzitu těžké kamionové dopravy, tedy o počet kamionů, které denně do Prahy vjedou, aniž by ovšem Praha byla cílem jejich cesty. Z údajů ze sčítání dopravy v roce 2016 vyplývá, že v pracovních dnech je to například jen na Štěrboholské spojce a Spořilovské radiále zhruba 10 000 vozidel kategorie TNP a SNS, tedy těžkých nákladních vozidel a návěsových souprav.

    Útlum kamionové dopravy směřující k Praze zatím nehrozí. Naopak, s rozvojem průmyslových zón lze očekávat její zvýšení. Co s tím?

    Převést kamiony na železnici.

    Tohle řešení jste už ministru dopravy navrhl. Máte konkrétní představu, odkud a kam by se kamiony přepravovaly po železnici?

    Ve hře je několik variant. Buď regionální varianta, která znamená, že kamióny v podstatě nebudu vjíždět na území Středočeského kraje a na jeho hranicích budou naloženy na nákladní vlaky, anebo nadregionální, podle které by mohly být kamióny na železnici nakládány ve stanicích poblíž českých hranic. V každém případě na základě dohody se Správou železniční dopravní cesty a dopravci.

    Nezatíží toto řešení zase jiná města a obce? 

    V jakékoli variantě na tom mohou střední Čechy, středočeská města a obce jen vydělat, protože většina kamiónů by byla dopravována po železnici a neprojížděla by po dopravně zatížených komunikacích, které často vedou přes města a obce, kde obtěžují obyvatele emisemi, hlukem a vibracemi. A určitě by se ušetřily náklady na opravy těchto komunikací, které těžká nákladní doprava velmi poškozuje.)

    Existuje hrubý odhad, kolik by zavedení systému RoLa (tedy doprava kamionů po železnici) státní pokladnu stálo?

    Část provozních nákladů, možná polovinu, by pokryly tržby z přepravného. Zbytek by musel být dotován ze státních prostředků. V případě RoLy mezi Lovosicemi a Drážďany by to bylo z veřejných rozpočtů Saska a České republiky. Nejdůležitější ale v tomto případě je odpověď na otázku, co je pro náš stát a naši společnost důležitější, zdraví obyvatel Prahy a Středočeského kraje, anebo peníze ušetřené v rozpočtu?

    Jak daleko je další opatření související s dopravou, a to zakrytí Spořilovské?  V jakém časovém horizontu by se mělo realizovat?

    Jak rychle se podaří zakrytí Spořilovské spojky realizovat, závisí také na míře spolupráce státu. Minulý měsíc jsem požádal předsedu vlády Bohuslava Sobotku o dotaci na tuto stavbu. A Technickou správu komunikací, která projekt připravuje, jsem požádal, aby práce na projektu maximálně urychlila.

    O jakou plochu jde? Existuje jen jedna varianta?

    Spořilovská spojka by měla být zakryta v délce až 1 100 metrů a nad zastřešenou tunelovou částí vznikne nový městský prostor s parkovou úpravou o výměře zhruba 4 hektary s širokou možností sportovních a rekreačních aktivit. Máme za sebou několik kol jednání s místními obyvateli a v současné době zpracováváme jejich náměty a řešíme posuzování vlivu na životní prostředí. Lidé sami rozhodnou, co na nové ploše bude.)

     

    Petr Štěpánek (1965)

    Je český politik a vysokoškolský pedagog.

    Za vlády Pavla Béma byl radním hlavního města Prahy pro oblast životního prostředí, energetiky a cyklodopravy (2006 – 2009), je dlouholetý zastupitel hlavního města prahy (2006 – 2010 a opět od roku 2014). Od roku 2002 je členem Zastupitelstva městské části Praha 4, od listopadu 2014 starostou městské části Praha 4.

    Vystudoval obor Molekulární biochemie na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy. Podílel se na zmapování kvasinkového genomu. Vědeckou dráhu opustil v roce 1996.

    Je členem Strany zelených.

     

     

    Nehnul prstem a hlásá utopii, komentuje Štěpánkův postup bývalý místostarosta Prahy 4 Jiří Bodenlos

     

    Co jako bývalý místostarosta Prahy 4 říkáte na kandidaturu starosty Prahy 4 Petra Štěpánka jako lídra Strany zelených ve Středočeském kraji do Poslanecké sněmovny Parlamentu. Může starosta Prahy 4  hájit Prahu 4 a zároveň bojovat za Střední Čechy?

     

    Pan Štěpánek je starostou Prahy 4 a zároveň zastupitelem hlavního města Prahy a už to je někdy střet zájmů. Hezky se to ukázalo například na hernách a kasinech. Jako starosta prosazoval zachování některých míst a v zastupitelstvu hlavního města musel na návrh ČSSD hlasovat pro nulovou toleranci. Podobné je to v případě parkovacích  zón. Je mnoho třecích míst mezi Prahou a Středočeským krajem. To je jako mít dvě srdce.

    Petr Štěpánek je znám svou myšlenkou nakládat kamiony na nákladní vlaky a převážet je. Co tomuhle plánu říkáte?

     

    Myšlenka je to krásná. Jen si to představte, jak kamiony zastaví u hranic hlavního města a pak se svezou vlakem, ideálně tunelem, aby obyvatelé Prahy nebyli obtěžováni hlukem a hlavně výfukovými plyny. Jenže je to utopie, a to jsem to řekl ještě diplomaticky. Nikdy nedokážete vybudovat tak rozsáhlou železniční infrastrukturu, aby to fungovalo. Pokud kamion potřebuje hlavní město objet, měl by využít Pražský okruh – tedy až jeho výstavbu konečně přestanou blokovat všelijaké občanské spolky (napojené například na Stranu zelených).

     

    Již tři roky je Petr Štěpánek starostou Prahy 4. Podařilo se mu nějak pomoci obyvatelům Prahy 4 s dopravou, která je velmi tíží, například v oblasti Spořilovské nebo ulice 5. května?  

     

    Ne, nehnul prstem.

     

    Olga Novotná, red


    Témata:

    Nepřehlédněte