Jihlava zná podobu terminálu budoucí vysokorychlostní trati (VRT), který vznikne v Pávově. Správa železnic v úterý 26. března vyhlásila vítěze a v DKO ho představila veřejnosti. Stalo se jím francouzsko-české sdružení AREP ARCHITECTES – monom, který má bohaté zkušenosti se stavbou terminálů v zahraničí.
Porota u vítězného návrhu ocenila způsob, jakým se nový dopravní uzel zapojuje do krajiny. Z dopravního hlediska potom vyzdvihla přehlednost všech přestupních vazeb v terminálu a velmi dobře vyřešené autobusové nádraží.
Vzhledem k předpokládané kapacitě terminálu až 6 000 cestujících denně, tedy až 300 cestujících za hodinu ve špičce, ocenila porota krátké trasy přestupu mezi jednotlivými druhy dopravy, které návrh efektivně řeší. „Chtěl bych Správě železnic poděkovat za to, že Jihlavu vzala jako svého partnera, který se může na tomto projektu podílet, a můžeme se vyjadřovat k důležitým věcem. Byli jsme přizváni k samotnému hodnocení návrhů porotou, která vítězný návrh terminálu vybírala, a určitě jsme tam nebyli jen do počtu. Naše názory Správa železnic vnímala, potřeby města brala v potaz a zohledňovala je,“ řekl při představování vítěze v DKO primátor Jihlavy Petr Ryška.
Místopředsedou poroty, která rozhodovala o nové podobě terminálu v Pávově, byl radní David Beke, kterému Správa železnic postoupila své jedno místo ze tří v závislé části poroty a umožnila tak městu jeho prostřednictvím výrazně aktivně zasáhnout do hodnocení návrhů. „Byla pro mě obrovská pocta být zástupcem nejen města, ale i regionu u hodnocení takto významného projektu, který může velmi významně změnit rozvoj Jihlavy, ale i dalších měst a obcí v kraji. Jde o mimořádný historický moment, který věřím, že výrazně ocení další generace obyvatel,“ uvedl radní.
Hodnocení bylo podle něj náročné. „Bylo potřeba se na něj dopředu připravit individuálně a návrhy si nastudovat. Finální hodnocení s ostatními členy poroty a přizvanými odborníky, mezi kterými byl primátor Petr Ryška, náměstek Martin Laštovička a radní Petr Piáček, trvalo dva dny. Byli jsme u tvorby zadání, byli jsme i u samotného hodnocení a věřím, že dál budeme tento projekt podporovat až do realizace,“ dodal David Beke.
Terminál v Pávově bude sloužit jako přestupní uzel mezi VRT, regionálními vlaky, autobusy i MHD. Se stavbou, která počítá i s parkovištěm až pro 3 000 aut, by se mělo začít v roce 2029 a o pět let později by měl být v provozu. Jihlava bude mít zároveň terminál i na dnešním městském nádraží, kam bude část z plánovaných vlaků na VRT také zajíždět. Správa železnic počítá, že jednou za půl hodiny pojede spoj buď z terminálu Pávov, nebo z dnešního městského nádraží. „Zatímco pávovský terminál budou využívat hlavně lidé z okolních obcí, městské nádraží bude sloužit především obyvatelům Jihlavy, kteří se tam snadno dostanou například trolejbusem a nemusí jezdit autem až na Pávov,“ vysvětlil Matyáš Hron ze Správy železnic, který měl přípravu architektonické soutěže na starosti.
Terminálem by mělo denně projíždět až 118 vlaků včetně mezinárodních. Cesta z Jihlavy do Prahy by pak měla trvat 40 až 50 minut a z Jihlavy do Brna cca 40 minut.
Otevřená architektonicko-urbanistická soutěž začala loni v září, zúčastnilo se jí 25 architektonických ateliérů. Soutěžní návrhy na jihlavský přestupní terminál jsou vystavené v Domě kultury odborů. Veřejnost si je může prohlížet do 17. dubna.
Zdroj: Město Jihlava