• nezarazene
  • Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • Z Prahy 1 zní volání po zákazu vjezdu do celého středu města

    30.11.2023
    Jan Štoll

    Nepovedená akce, tak se zvrtla dosavadní snaha radnice Prahy 1 o ochranu místních lidí před problémy s nočním hlukem ve Starém městě. Noční zákaz vjezdu pro nerezidenty první městské části tak měl doslova jepičí životnost. Radní pro dopravu Vojtěch Ryvola (ANO) se teď k nepovedenému omezení příliš nemá, ačkoliv zaznívají hlasy volající po omezení v dalších částech města.

    Zákaz vjezdu do oblasti mezi Dvořákovým nábřežím, Pařížskou, Staroměstským náměstím a Revoluční, kde si na hluk dlouhodobě stěžují zejména obyvatelé Dlouhé s množstvím populárních nočních podniků. To není novinka a reakce radního Ryvoly ve snaze řešit problém z pohledu místních, kteří ho volí, je naprosto pochopitelná. Terčem zákazu jsou podle něj především mladíci, kteří s oblibou v noci projížděli Starým Městem v okolí Dlouhé ulice v silných vozech či tam pořádali závody. „Je to zatím to nejjednodušší, co teď můžeme udělat,“ řekl radní. Jenže tím to nekončí, z radnice zaznívají hlasy, že by bylo vhodné zavést další uzavírky. „Na tématu je potřeba i nadále pracovat, neboť nejde jen o ulici Dlouhá. V nedalekých ulicích je obdobný problém, pod okny se točí autobusy a mají zapnuté motory i půl hodiny. Jsem pro omezení hluku. V budoucnu snad půjde nejen o ulici Dlouhá, ale celý střed,“ uvedl místostarosta David Bodeček (Piráti).

    Vesnice uprostřed Prahy

    Ačkoliv způsob zavedení je krajně problematický, podle Ryvoly vyloučení z užívání veřejné komunikace na základě místa bydliště není projev diskriminace a nerovného přístupu k obyvatelům méně prominentních částí Prahy. Sousední městské části jsou k postupu jedničky velmi kritické. „Jakkoli chápu cíle kolegů z Prahy 1, je potřeba podobné zásadní roky posuzovat z širšího hlediska, zejména pak dopadů na okolní městské části, a danou věc s nimi komunikovat. Praha 1 není samostatně stojící vesnice. Chaos, který vznikl v rámci instalace zákazových značek na území Prahy 1, považuji za nešťastný,“ uvedl radní Prahy 8 Tomáš Slabihoudek (TOP 09). „Neuvěřitelná arogance! Bez informovanosti občanů, bez jakékoli diskuse se sousedními městskými částmi a hlavním městem. Takto si nejspíš Praha 1 a radní pro dopravu za ANO Vojtěch Ryvola představuje svět,“ uvedla zastupitelka Prahy 2 Lenka Mottlová (ODS). I podle ostatních městských částí je třeba dopravu v Praze vnímat jako celek, a tak k ní i přistupovat. „Toto rozhodnutí vnímám jako špatné a nesystémové. Udivilo mě, že podnět k němu nepodala Rada MČ Praha 1, ale pouze jeden z radních městské části. Že toto dopravní opatření a jeho dopady na dopravu ve městě nebylo projednáno s Magistrátem ani s obyvateli dotčené oblasti,“ kritizoval starosta Prahy 9 Tomáš Portlík (ODS).

    Já ne, to oni

    Zarážející jsou Ryvolovy postoje v momentě, kdy se setká s kritikou. Nejdříve ve vysílání Radiožurnálu osočil redaktora prestižní České tiskové kanceláře z nepřesného informování, když zveřejnil informaci, že krok vedení radnice učinilo bez toho, aby o něm předem informovalo. Čímž se chtělo vyhnout vyhrocené diskusi, což se samozřejmě ukázalo jako jádro kritických reakcí. Posléze zase podle něj Technická správa komunikací (TSK) značky umístila bez toho, aby dala předem radnici vědět. A jak si radní vysvětlujete, že navzdory dle něj standardnímu úřednímu procesu neměl magistrát, pod nějž TSK spadá, o zavedení nejmenší tušení? „Nevysvětluji si to,“ uvedl Ryvola.

    Postup radního však začne působit amatérsky v momentě, kdy má vysvětlit vymahatelnost jeho tvrzení, že opatření dává městské policii nástroj k pokutování těch, kteří vnímají noční cesty do historického centra jako povyražení. V tomto případě neporozuměl dotazu. Otázka na konkrétní zdůvodní zákazu vjezdu dostává jen strohou odpověď. „Hluk v ulicích,“ odpovídá Ryvola. Jak byl hluk měřen a s jakými výsledky, což by mohl být reálný podklad k řešení problému, už nechává bez odpovědi. Byť rušení nočního klidu by byl nezlomný argument pro hlídky, pokud by jej v místě vymáhali.

    Svobodovo

    Plán jako by mimochodem zavést takový zákaz přirozeně nadzvednul ze židle primátora Bohuslava Svobodu (ODS). „Já nechám ty zřízené značky zneplatnit, jako takové, a tento problém se předá dopravnímu odboru hlavního města. A dokud nebudu mít stanovisko jejich uzavřené, prodiskutované i na úrovni hlavního města i městské části, tak toto rozhodnutí bude platit,“ řekl Svoboda. Což se také stalo. Mluvčí magistrátu Vít Hofman upřesnil, že příslušný odbor magistrátu si spis vyžádal. „Z důvodu podezření na rozpor se zákonem jsme si od Prahy 1 vyžádali spis a jakmile nám dorazí, tak zahájíme přezkumné řízení,“ řekl. K datu uzávěrky textu ale spis magistrát ještě neměl. Mluvčí odhadl, že by měl dorazit v nejbližších hodinách či dnech s tím, že doba nutná pro jeho přezkum se bude odvíjet podle jeho rozsahu a bude tak zřejmá až magistrátní úředníci spis skutečně obdrží. Přezkum se bude týkat zákonnosti vydaného opatření a formální správnosti schvalovacího procesu.

    Zdroj: VZ, ČTK, blesk.cz



    Nepřehlédněte