• Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • nezarazene
  • Koupě historické budovy Nákladového nádraží Žižkov Prahou je blízko

    1.12.2024

    Rada hl. m. Prahy schválila smlouvu o spolupráci s firmou Sekyra Group, která se týká budovy nákladového nádraží a je zásadním krokem směrem k samotné koupi této významné funkcionalistické stavby.

    „Koupě budovy je jedním z hlavních cílů, které jsem si před třemi lety jako místostarosta městské části Praha 3 vytyčil,“ prozradil radní Pavel Dobeš (STAN). „Bez ní bych si rozvoj celého brownfieldu neuměl představit. Tato chráněná památka se totiž v mých vizích má stát kulturním a společenským centrem nové městské čtvrti, která zde vyroste. A toho bychom těžko dosáhli bez vlastnického vstupu města. Nyní už se připravuje samotná kupní smlouva. Tu opět musí schválit Rada, a následně svůj souhlas udělit také Zastupitelstvo hlavního města,“ doplnil Dobeš.

    Podle primátorova náměstka Petra Hlaváčka (STAN) je součástí dohody to, že se developerská společnost vzdá předkupního práva na budovu a pozemky pod ní.

    Budovu bývalého nádraží a příslušné pozemky stále vlastní České dráhy (ČD), které v minulosti založily se společností Sekyra Group společný podnik za účelem rozvoje areálu. Developer proto na budovu drží předkupní právo. Smlouva podle schváleného dokumentu stanovuje, že se firma práva vzdá a město jí poskytne záruky, že nepřijde o možnost připravované výstavby na okolních pozemcích v plánovaném rozsahu.

    Magistrát už ve spolupráci s ČD připravuje kupní smlouvu, kterou budou schvalovat nejprve radní a poté zastupitelé. Dále schválená dohoda zahrnuje například souhlas se vzájemným využíváním pozemků druhé strany při výstavbě a další související články. Pokud by město do konce ledna příštího roku budovu nádraží neodkoupilo, bude moci od smlouvy odstoupit.

    Změna plánů
    Město v minulosti zvažovalo, že rozvoj objektu nádraží zajistí prostřednictvím spolupráce s developerskými firmami, které v areálu vlastní pozemky. Současné vedení magistrátu ale na základě právní analýzy usoudilo, že by to bylo riskantní, a rozhodlo o přímém odkupu.

    „Jedná se o nejrychlejší a pro všechny nejpřínosnější způsob jak odblokovat transformaci brownfieldu Nákladové nádraží Žižkov,“ stojí ve schváleném dokumentu.

    V areálu bývalého nádraží už staví firma Central Group, která tam plánuje ve třech projektech postavit 4600 bytů. Kromě Sekyra Group tam chce stavět i Penta nebo Finep. Praha 3 a Praha se s developery dohodly na takzvaných kontribucích, které firmy samosprávám zaplatí na rozvoj infrastruktury. Celkem by měly mít podle dřívějších vyjádření zástupců města hodnotu zhruba 1,5 miliardy korun.

    Čtvrť pro 15 tisíc lidí
    Podle loni schválené urbanistické studie má v nové čtvrti v budoucnu žít až 15 tisíc lidí, mají tam vzniknout parky a několik školských zařízení včetně základní školy v budově nádraží. Na ni město plánuje podle dřívějších informací uspořádat architektonickou soutěž, stejně jako na návrh parku, který má vzniknout ve střední části území, a dalších veřejných prostranství. Na severním okraji území podél Malešické ulice vznikne tramvajová trať a nová Jarovská ulice čtvrť napojí na budoucí úsek městského okruhu.

    Zdroje: MHMP + MČ Praha 3



    Nepřehlédněte