Je až neuvěřitelné, že existují dopravní prostředky, které jsou rychlejší než všechny momentálně dostupné, ale už roky jsou odstavené hangárech.
Nadčasový aeroplán
Vzhled je futuristický, interiér více než komfortní, pasažéry z Velké Británie do Ameriky zvládne přepravit za 3,5 hodiny. Řeč je o letadle zvaném Concord, na jehož vzniku se podílí Britové a Francouzi. I přes bezkonkurenční letové vlastnosti naposledy vzlétl v roce 2003. Jeho mýtus však přežívá nejen mezi fanoušky letectví. Proč nelétá i dnes?
Velký bílý pták
Když v 70. letech Concord konečně vzlétl, bylo jasné, že se nesmazatelně zapíše do dějin letectví. Tomuto technickému uměleckému dílu se přezdívalo Velký bílý pták, protože jeho konstrukce nápadně připomíná aerodynamický tvar dravce. 27 let Concord létal jako jediné letadlo dvojnásobkem rychlosti zvuku, to znamená 2200 km za hodinu. Konstruktéři dlouho pracovali na správném tvaru křídel, sklopné přídi či motorech, které se přizpůsobovaly jednotlivým fázím letu.

Letadlem z Prahy až do americké Filadelfie? Spojené státy zavádí pravidelnou linku. Poletí každý den
Nákladný let
Concord spotřeboval 95 tun kerosinu na přelet Atlantiku, které si nesl ve 13 nádržích rozdělených v křídlech, ocasním kuželu a trupu. Letecké společnosti musely na jeho provoz vynaložit velké finance a od toho se odvíjela i cena letenek. Každý, kdo v tu dobu něco znamenal, cestoval Concordem. Prezidenti, zpěváci, herečky, ale člověk ze střední třídy si mohl o letu jen nechat zdát. Zpáteční letenky se pohybovaly od 120 do 300 tisíc korun. Kolem roku 2001 o cestování v nadzvukovém letadle přestal být zájem. Po nehodně v roce 2000, při které zemřelo 113 lidí, se značně zdražila údržba strojů a společnosti začaly na provozu ztrácet. Fantastická epocha nadzvukového létaní tak skončila.
Je velmi pravděpodobné, že na něco takového člověk ještě nebyl připravený a třeba se v budoucnu zase s letadlem, jako byl Concord, proletíme. Doufejme však, že bude šetrnější k přírodě.