• Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • nezarazene
  • Když husy sestřelí letadlo. Jeho zázračná záchrana před deseti lety stále dojímá a budí úžas. Co se stalo?

    15.1.2019
    Další fotky

    Strážní andělé tehdy museli mít pohotovost a nad řeku Hudson se jich 15. ledna 2009 musela slétnou hned celá letka. Jak jinak by mohli zachránit tolik životů?

    Když toho dne Airbus A320 US Airways č. 1549 odstartoval na každodenní komerční let na lince New York – Charlotte (Severní Karolína) – Seattle (stát Washington), byl to start jako každý jiný. Ale jen pár prvních desítek vteřin.

    Letiště v Ruzyni nám slouží přes 80 let. Víte, po kterém americkém prezidentovi ho chtěli pojmenovat?

    Start

    Letoun odstartoval z letiště LaGuardia Airport v 15:25:34 se 150 pasažéry a pěti členy posádky. Po 97 vteřinách po startu se dostal do hejna kanadských hus (berneška velká) a v důsledku nasátí jejich těl značně poklesl oběma motorům tah, u jednoho motoru na 36 %, u druhého dokonce až na 16 %. V důsledku toho se teplota výstupních plynů začala blížit k horní bezpečné hodnotě a hrozilo, že bude dále stoupat. Vlastně to bylo ještě štěstí. Bernešky váží 2,5 – 6,5 kg a mohly motory také zablokovat úplně. Potom by katastrofa následovala okamžitě.

    Drama v pilotní kabině

    Kapitán Chesley Sullenberger zapnul pomocnou jednotku APU, jejíž elektrický generátor kromě jiných funkcí roztáčí také hlavní motory a požádal prvního důstojníka, aby našel v příručce postup pro tento případ. Ten však použil instrukce pro jiný případ a provedl restart obou motorů. Jeden motor se vůbec nerozběhl, druhý sice ano, ale otáčky dosáhly nízkých hodnot. Letadlo bylo ve výšce 400 metrů. Kapitán ohlásil stav nouze a provedl levou zatáčku zpět.

    Nouzové přistání

    Protože letadlo nemělo dostatečnou výšku, aby se mohlo vrátit bezpečně na letiště LaGuardia nebo přistát na blízkém letišti Teterboro, kapitán se rozhodl pro nouzové přistání na řece Hudson za rychlosti okolo 320 km/h (normální je 259 km/h), které úspěšně provedl. Od startu uběhlo dlouhých a dramatických 5 minut a 10 vteřin, jak pro posádku, tak pro cestující.

    Dosednutí letadla na vodu je nebezpečný manévr. Kdo četl příběhy českých vojenských pilotů RAF z druhé světové války, dobře ví, jak rizikové dosednutí na vodu vždy bylo. Možná si vzpomene na to, jak plukovník Jiří Maňák v srpnu 1943 po zásahu protiletadlového dělostřelectva přistál na hladinu kanálu La Manche. I když se stíhačka nedá srovnávat s dopravním obrem jako je A320, chladnokrevnost a umění pilota tu hrají nejdůležitější roli.

    Tohle si naši letci nezasloužili. Proč je na pomníku Okřídleného lva na Klárově „překlep“?

    Ocasem napřed

    Toto byl to extrémně náročný manévr, který mohl skončit velkou katastrofou. Letoun A320 má motory umístěné v gondolách pod křídly a při dosednutí na vodu je nesmírně důležité, aby se nekolébal a obě gondoly narazily na hladinu vody současně a pod správným úhlem. Letadlo klesalo zadní částí dolů, aby se jako první dotklo vody ocasem. Kapitán opustil letadlo jako poslední, když se osobně přesvědčil, že uvnitř už opravdu nikdo nezůstal. Přistáním na řece všechny zachránil. Kdyby letadlo padlo do husté zástavby, vyústilo by to ve strašnou tragédii. I když povětrnostní situace byla příznivá, hladina řeky byla klidná a letadlo bylo vybaveno sofistikovaným způsobem řízení, bylo jasné, že se jedná o naprosto výjimečný úspěch, při kterém nedošlo ke ztrátám na životech.

     

    Letadlo A320

    Letoun ztratil při nárazu na vodu jeden motor a konstrukce draku byla tak zdeformována, že musel být odepsán. Pojišťovací společnost ho potom nabídla v internetové aukci.

    FOTO: Nouzové přistání na řece Hudson 2009

    Nouzové přistání na řece Hudson 2009 - Záchrana cestujících – avheraldNouzové přistání na řece Hudson 2009 - 3 minuty po přistání – huffingtonpostNouzové přistání na řece Hudson 2009 - ˇSullyˇ zázrak na Hudsonu – YouTubeNouzové přistání na řece Hudson 2009 - Cestující na záchranné skluzavce – NYCAviationNouzové přistání na řece Hudson 2009 - Záchrana pokračuje – cas.sk
    Další fotky
    Nouzové přistání na řece Hudson 2009 - Berneška velká – Nahuby.skNouzové přistání na řece Hudson 2009 - Bernešky velké – Novinky.czNouzové přistání na řece Hudson 2009 - Airbus A320 – AirbusNouzové přistání na řece Hudson 2009 - Airbus A320 – wikipediaNouzové přistání na řece Hudson 2009 - Před přistáním na vodu – Runway GirlNouzové přistání na řece Hudson 2009 - Trup nešťasného letadla – dailymailNouzové přistání na řece Hudson 2009 - Motor letadla – National Air and Space Museum – Smithsonian InstitutionNouzové přistání na řece Hudson 2009 - Pasažéři letadla na křídle – iDnesNouzové přistání na řece Hudson 2009 - Přistání na Hudsonu – Michna Blog – Hans-Georg MichnaNouzové přistání na řece Hudson 2009 - SouljournalerNouzové přistání na řece Hudson 2009 - Vintage Jonette JewelryNouzové přistání na řece Hudson 2009 - Rochelle Southard

    Cestující

    Všichni cestující a posádka nouzové přistání přežili, vyskytla se jen malá zranění a někteří cestující byli podchlazeni.  Teplota vzduchu byla minus 7 stupňů Celsia, teplota vody byla jen pár stupňů nad nulou. Zkušený kapitán Sullenberger (tehdy 58 let), přezdívaný Sully, byl oceněn za perfektní výkon, který vyžadoval velkou odvahu a chladnokrevnost. Oficiálně mu pogratuloval prezident George W. Bush. Tisk tento výjimečný případ přistání nazval „Hudsonský zázrak“. Na motivy této události vznikl úspěšný film „Sully: Zázrak na řece Hudson“ (2016).

     



    Nepřehlédněte