• Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • nezarazene
  • Modernizace trati mezi Plzní a Domažlicemi začne v roce 2027

    Správa železnic (SŽ) vybrala projektanty modernizace a elektrizace trati hlavní části trati mezi Plzní, Domažlicemi a státní hranicí s Německem. Projektovou dokumentaci více než 37kilometrového úseku ze Stoda do Domažlic vypracují pražské firmy SUDOP, SUDOP EU a Mott MacDonald, které nabídly cenu 291 milionů Kč bez DPH. Stavba se plánuje v letech 2027 až 2030, předpokládané náklady dosahují 14,2 miliardy korun, řekla mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová.

    „Vítězové výběrového řízení vypracují projektovou dokumentaci pro povolení celého záměru podle nového stavebního zákona,“ uvedla.

    Dosud jednokolejná trať bude částečně dvojkolejná. „Stávající úseky Stod – Holýšov a Blížejov – Domažlice nahradí novostavba trati pro rychlost až 200 kilometrů v hodině, trať mezi Holýšovem a Blížejovem projde komplexní rekonstrukcí. Vzniknou nové zastávky,“ uvedla mluvčí. Po dokončení bude současná trať v úsecích Stod – Holýšov a Blížejov – Domažlice zrušena.

    Bezpečnost provozu zvýší nadjezdy a podjezdy místo přejezdů. Součástí úseku Stod – Domažlice bude tunel Střelice dlouhý 900 metrů a nová železniční estakáda přes řeku Radbuzu u Stoda. Modernizací projde také stanice Domažlice.

    SŽ už loni v červenci vybrala projektanty modernizace trati mezi Domažlicemi a státní hranicí. Pražské firmy VECTORAMA a SUDOP nabídly cenu 44 milionů Kč. Stavba se tam plánuje také v letech 2027 až 2030.

    Modernizace celé trati z Plzně přes Domažlice na státní hranice s Německem, jejíž cena je teď odhadnuta na 30 miliard Kč a bude spolufinancována evropským fondem CEF (Nástroj pro propojení Evropy), má ještě dvě části. Na konci loňského roku vypsala SŽ tendr na zhotovitele první ze staveb – na kompletní rekonstrukci a optimalizaci úseku Plzeň – Nýřany – Chotěšov téměř za sedm miliard Kč, která bude sloužit pro regionální a příměstskou dopravu. Před dokončením je také projekt na první úsek dvojkolejné trati v nové stopě, a to 18,5 kilometru za Plzní do Stodu za více než devět miliard Kč. Její dodavatel má být vybrán příští rok.

    Kromě devítikilometrového úseku mezi Holýšovem a Blížejovem a zatím i úseku z Domažlic na hranici bude nová trať na celé trase dvojkolejná, připravená na rychlost 200 km/h a na provoz vlaků s evropským zabezpečovacím systémem ETCS. Spojení z Prahy přes Plzeň do Mnichova by se mělo zkrátit ze sedmi hodin asi na polovinu, stavba bavorského úseku ale potrvá déle.

    Zdroj: ČTK



    Nepřehlédněte