Pražská Letná má rovnou několik NEJ
První lanovku, první jezdící schody i první električku na území Prahy. Nejstarší eskalátory vznikly na místě, kde jezdila lanovka na Letnou.
Pozemní lanová dráha na Letnou byla spuštěna před 126 lety, dne 31. května 1891. Známější lanovku na Petřín zprovoznili o necelé 2 měsíce později, konkrétně 24. července téhož roku. Model letenské lanovky si můžete prohlédnout v Muzeu MHD v pražských Střešovicích.
Skupina investorů chtěla vybudovat novou lanovku na Letnou, ale starosta i radní pro rozvoj Prahy 7 tento nápad v srpnu 2016 odmítli.
Letenská lanovka fungovala 25 let, elektrifikoval ji Křižík
Nejstarší pražská pozemní lanovka fungovala do roku 1916. Provoz skončil kvůli nedostatku pracovních sil a po první světové válce už nebyl obnoven. Úředně lanovou dráhu zrušili až o 6 let později.
Dolní stanice letenské lanovky se nacházela u řetězového Mostu císaře Františka Josefa I. Místo ní dnes stojí Štefánikův most a ústí tu Letenský tunel.
Horní stanice byla u dnešního Letenského zámečku, kde byla konečná Křižíkovy elektrické tramvaje, která byla první na území Prahy. Měřila 1,4 km a Křižíkův podnik ji sezónně provozoval od roku 1891 cca 10 let.
Lanovkou se mohlo za hodinu svézt přes 900 lidí
Lanovka na Letnou při své jízdě zvládla převýšení 38,3 metru na celkové délce 109 metrů za necelé 2 minuty. Do dvou vozů se vešlo celkem 40 osob. Nejstarší pražská lanová dráha jezdila po dvou kolejích a mohla přepravit až 920 cestujících za hodinu. Její maximální rychlost byla 1,2 metru za sekundu. Až do let 1902/3, kdy byla elektrifikována na návrh Františka Křižíka, jezdila díky systému vodní převahy.
Místo lanovky postavili krytý jezdící chodník. Fungoval 9 let
Deset let po poslední jízdě letenské lanovky byl na stejném místě zprovozněn první pražský eskalátor. V průběhu dvou let (1924 – 26) ho nechal vybudovat soukromník, který ho následně provozoval.
Jezdící chodník na Letnou byl zastřešený. Fungoval na principu jako dnešní eskalátory, kdy se pás ovíjel kolem dvou válců. Každý z nich byl umístěn na opačné straně dráhy. Jeho schody byly vyrobeny ze dřeva. Eskalátor byl mnohem pomalejší, než původní lanovka, protože se pohyboval pouze v rychlosti lidské chůze. Mohli jste se na něm svézt za 50 haléřů.
První pražský eskalátor se objevil v české filmové komedii Muži z Offsidu režírované Svatoplukem Innemannem, která vznikla roku 1931 na motivy knihy od Karla Poláčka.
Z eskalátoru i lanovky na Letné zbyly jen fragmenty
Po 9 letech fungování byl první pražský eskalátor ve velmi špatném technickém stavu, proto byl 27. srpna 1935 definitivně ukončen jeho provoz. Tou dobou ho měl ve svém majetku pražský dopravní podnik. V průběhu druhé světové války byl jezdící chodník rozebrán.
Existenci historicky první pražské lanovky a eskalátoru v současnosti připomíná jen část opěrných zdí a původní zábradlí ve svahu nad nábřežím Kapitána Jaroše, poblíž Letenského zámečku, kde se nacházela horní zastávka. Při stavbě letenského tunelu na přelomu 50. let zmizely zbytky technického zařízení nejstarší lanovky a eskalátoru na území Prahy.