„Výtopna by podle projektu Správy železnic měla zaniknout v souvislosti s modernizací trati Praha – Kladno – Rakovník. Osobně mě mrzí, že se Správa železnic doposud nezabývala možností alternativy, aby výtopna mohla být zachována. To, co jsme předložili, zatím nebrali v potaz. Mají za to, že výtopna je v kolizi s ochranným pásmem dráhy. Stále doufáme, že to není konečný stav. Město Hostivice nám maximálně pomáhá, má snahu výtopnu zachovat. Na městě je jim líto objekt zbourat, jsou pro vznik dopravně-technického muzea, přičemž by ho měl pod svými křídly Klub historické techniky Praha, který jeho případný vznik inicioval,“ uvedl pro Náš REGION příznivec dopravy Michal Babický, který spolupracuje s městem Hostivice na dopravní části každoročních městských slavností a provozovatel webu citytrans.cz.
Objekt pamatuje začátky parostrojního provozu
Zbourat výtopnu by byl podle něj hřích. „Budova pamatuje začátky parostrojního provozu, zevnitř je ještě zajímavější než zvenku, byť je v současné době v dezolátním stavu,“ uvedl. Polovina objektů patří Správě železnic, druhá půlka Českým drahám. Jak už v minulosti pro náš portál a časopis uvedl předseda Klubu historické techniky Praha Marek Kubík, spolek má do případného muzea, které by v prostorách mohlo vzniknout, co dát, vlastní dva autobusy, publikace, historické jízdní řády, časopisy, staré jízdenky, fotky, uniformy, cedule, hračky s dopravní tematikou a další artefakty. Klub by vše hradil a prostory odkoupil.
Výtopna je budova hodnotného významu
„Bez výtopny to nemá smysl. Kdyby se část odbourala, bylo by to o ničem,“ uvedl Babický. A připomněl, že výtopnu Národní památkový ústav zapsal do Památkového katalogu jako budovu hodnotného významu. „Rádi bychom tam vybudovali i modelové kolejiště. Pořádali bychom i osvětové akce, prohlídky, vytvořili expozici o historii města,“ řekl již dříve Kubík, který má lásku k dopravě v krvi, jeho babička byla průvodčí Posázavského pacifiku. Také máme rozjednánu spolupráci s různými subjekty. „Správu železnic se proto snažíme přesvědčit i o tom, že potřebujeme přístup na koleje, aby se tam dalo s něčím jezdit. Oni by tam chtěli odstavit nějaké mašiny, ale to lze řešit i jinak,“ řekl Babický. „Správa železnic to odůvodňuje tím, že potřebuje kusé koleje jako odstavné pro traťovou mechanizaci v rámci údržby tratě,“ dodal. „Nerozumím tomu, že Správa železnic si vybrala zrovna železniční stanice Hostivice, přitom využitelné jsou i jiné stanice na trase. A třeba bývalá nevyužívaná stanice Hostivice-Litovice se pro záměr odstavování traťové mechanizace vysloveně nabízí,“ dodal.
Jednání zatím neskončila
Jednání doposud neskončila. Mimochodem, město Hostivice loni vyhlásilo výběrové řízení na zpracování studie urbanisticko-architektonického, dopravně a krajinářského širšího prostoru hostivického nádraží. Správa železnic v souhrnném stanovisku sdělila mimo jiné, že „hlavními předměty úprav je návrh posunutí přístupového podchodu k nástupištím na druhou (východní) stranu současné výpravní budovy a návrh nahrazení povrchových stání P+R parkovacím domem na severní straně nádraží v návaznosti na dálniční sjezd“.